White House mempertahankan tindakan Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump berhubung penggunaan terma perkauman ke atas COVID-19.

Menurut Setiausaha Akhbar White House, Kayleigh Mcenany dalam perdebatan dengan media ketika sidang akhbar di White House, terma berkenaan hanya merujuk kepada tempat asal virus tersebut iaitu China.

Dalam masa yang sama, Mcenany turut menyatakan terma itu adalah respons Trump kepada ancaman berterusan China ke atas tentera AS.

“Apa yang Trump lakukan adalah menyatakan di mana punca virus tersebut iaitu China.

"Adil untuk ini dilakukan kerana China cuba untuk menulis semula sejarah dan menyalahkan tentera AS sebagai punca COVID-19.

“Ini adalah apa yang China cuba lakukan dan Trump katakan tidak kepada China dan melabelkan virus berkenaan berdasarkan tempat asalnya,” katanya.

Trump sebelum ini menggunakan terma perkauman itu dalam kempen di Tulsa, Oklahoma.

Menurut Mcenany, Trump tidak kesal menggunakan terma itu dan menyalahkan China sebagai punca COVID-19.

Dalam masa yang sama, White House turut menyalahkan media yang kerap melaporkan kes tinggi di AS.

Mcenany cuba menjelaskan AS mempunyai lebih banyak kes positif kerana lebih banyak saringan diadakan dan ini selalu disalah tafsir media.

“Ini adalah respons kepada gesaan Trump yang White House sifatkan sebagai satu seloroh, agar jumlah saringan dikurangkan untuk merendahkan angka positif COVID-19 ketika berkempen di Oklahoma,” jelasnya.

Menurut trump sebelum ini, jumlah saringan yang tinggi mengakibatkan lebih banyak kes positif dicatatkan dan ini menjejaskan rekodnya sebagai presiden dalam pengurusan COVID-19.