Beberapa ketua negara menggesa agar akses kepada vaksin COVID-19 diberikan secara adil ke seluruh dunia apabila ia tersedia nanti.

Gesaan itu dibuat ketika Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) ke-75, pada Rabu.

Presiden Ghana, Nana Addo Dankwa Akufo-Addo mengemukakan permohonan mendapatkan akses yang saksama terhadap mana-mana vaksin dengan menyatakan virus SARS-CoV-2 telah mengajar dunia bahawa semua individu tanpa mengira latar belakang berisiko terkena jangkitan.

"Sekiranya jawapan untuk pandemik ini terletak pada mencari vaksin, vaksin itu harus tersedia untuk seluruh dunia.

"Kaya dan miskin sama, dikembangkan dan berkembang, semua kaum dan semua kepercayaan.

"Virus ini telah mengajar kita bahawa kita semua berisiko dan tidak ada perlindungan khas untuk golongan kaya atau kelas tertentu," kata Nana Addo Dankwa Akufo-Addo.

Presiden Iraq, Barham Saleh pula berkata perancangan awal memainkan peranan penting menjamin keadilan dalam pengedaran vaksin.

"Lebih-lebih lagi, kita semua bertanggung jawab untuk memerangi maklumat yang salah berkaitan dengan wabak ini.

"Memang, keangkuhan dan maklumat yang salah membahayakan kehidupan berjuta-juta orang.

"Perancangan awal memainkan peranan penting dalam menjamin keadilan dalam pengedaran vaksin.

"Apabila vaksin itu tersedia, kita perlu mengelakkan pengedarannya ke seluruh pasaran menjadi tindakan perdagangan semata-mata untuk membolehkan negara-negara termiskin mengakses vaksin untuk semua warganya," kata Barham Saleh.

Sementara itu, Presiden Kazakhstan memberi amaran dunia menyaksikan kelonggaran kerjasama antarabangsa dalam tindak balas terhadap pandemik COVID-19.

"COVID-19 telah mendedahkan kesalahan dan kegagalan masa lalu kita. Kita telah menyaksikan keruntuhan kritikal kerjasama global sebagai tindak balas terhadap krisis ini.

"Perlindungan perdagangan dan nasionalisme politik hampir dengan apa yang telah disebut oleh beberapa orang sebagai keadaan tidak berfungsi global.

"Seluruh dunia adalah di ambang pergolakan dramatik yang boleh menyebabkan impak yang tidak dapat dipulihkan," kata Kassym-jomart Tokayev.

Beliau menyeru untuk meningkatkan institusi kesihatan nasional, tidak membawa politik dalam perkembangan vaksin dan menyemak semula peraturan untuk meningkatkan kapasiti Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Mengakui wabak itu masih belum selesai, Presiden Palau menyatakan negara-negara kecil tidak boleh dibiarkan ketinggalan dalam perlumbaan mencari vaksin yang berkesan.

"Kita tahu bahawa pandemik ini masih belum selesai. Dan negara-negara kecil juga tidak boleh ditinggalkan dalam perlumbaan untuk mencari vaksin yang berkesan.

"Dalam komuniti global, sebahagian dunia tidak dapat dilindungi jika terpisah. Menyorokkan vaksin akan membahayakan kita semua.

"Pemulihan palau dari krisis ekonomi covid tidak akan dapat dilakukan tanpa berkongsi dalam proses ini untuk mengembangkan vaksin," kata Tommy Esang Remengesau, Jr.