APABILA United Kingdom menghadapi sebarang ancaman terhadap ketenteraman awam, Kabinet akan berkumpul untuk bermesyuarat di *Whitehall berhampiran dengan Downing Street.

(*Whitehall adalah nama jalan di mana terletaknya bangunan dan pejabat pentadbiran kerajaan United Kingdom.)

Bilik yang menjadi tumpuan mesyuarat diadakan dipanggil Cabinet Office Briefing Room A (Bilik Taklimat `A’ Pejabat Kabinet) atau lebih popular disebut melalui singkatan COBRA.



Pada Isnin, perdana menteri Boris Johnson buat pertama kali hadir dan mempengerusi mesyuarat COBRAnya yang pertama.

Mesyuarat COBRA kali ini dipanggil bagi membincang ancaman penularan selesema sedunia COVID-19 yang kini semakin buruk merebak di United Kingdom.

Pada awal minggu, UK merekod pertambahan 23 kes COVID-19, membawa jumlah penularan meningkat ke 36 kes sejak Jumaat.

Johnson mengakui jumlah ini akan bertambah dan mengumum pengwujudan Bilik Perang (War Room) yang akan dianggotai pihak Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan (National Health Service atau NHS) dan pakar komunikasi.

Sebelum ini, Johnson dikritik hebat kerana kurang mengambil berat tentang penularan COVID-19 walhal kes semakin meningkat di United Kingdom.

Antara cara menangani penularan termasuk menghalang sebarang rapat umum, pembatalan perlawanan bola sepak dan mengurangkan penggunaan pengangkutan awam.

Langkah yang lebih ketat seperti pengasingan (lockdown) seluruh bandar sedia diambil sekiranya perlu.

Buat masa ini, UK tidak mengikut langkah Jepun menutup sekolah selama sebulan bermula Isnin kerana belum sampai masanya bertindak demikian.

Dengan pengaktifan COBRA, Johnson yakin kerajaan dan pihak kesihatan NHS mampu menghadapi sebarang wabak sekiranya COVID-19 terus menular dan merebak di United Kingdom.

Buat masa ini, Johnson mahu persekolahan diteruskan tertakluk kepada syarat darurat yang menetapkan saiz kelas sekiranya tenaga guru berkurangan.

COBRA juga akan menentukan pilihan sama ada membiarkan penularan COVID-19 melanda sesuatu bandar secara cepat menyeluruh atau mengambil langkah memperlahankannya.

Cara pertama akan menyebabkan kadar penularan naik dengan mendadak tetapi kesan buruk kepada ekonomi dan kesejahteraan sosial akan berlalu pada kadar lebih pantas.

Buat masa ini vaksin sedang dicari, satu dunia buru pelali – yang pasti COBRA bukan menjalar tetapi itulah senjata, bisa diguna cegah virus korona.