PERCUTIAN yang sepatutnya menjadi hari menggembirakan bertukar sedih apabila tiga daripada anak jutawan Denmark, Anders Holch Povlsen, disahkan terbunuh dalam serangan Hari Easter di Sri Lanka, pada Ahad lalu.

Memetik agensi berita antarabangsa, berita sedih itu disahkan oleh jurucakap kumpulan peruncitan pakaian, Bestseller, pada Isnin.

Dilaporkan, ketika kejadian serangan yang mensasarkan gereja-gereja dan hotel di Colombo, Holch Povlsen dan isteri, Anne serta empat anak mereka sedang bercuti di negara pulau itu.

“Saya mengesahkan, tiga anak mereka terkorban. Kami memohon anda menghormati privasi keluarga itu dan kami tiada ulasan buat masa ini,” kata pengurus komunikasi Bestseller, Jesper Stubkier dalam satu kenyataan.

Holch Povlsen merupakan pemegang saham utama dalam peruncit fesyen dalam talian ASOS serta pemilik Bestseller.

Jutawan berusia 46 tahun itu mewarisi Bestseller daripada ibu bapanya.

Firma tersebut telah diasaskan sejak 1975 dan memiliki lebih 3,000 kedai di 70 negara.

Antara jenama dalam kumpulan tersebut adalah Vero Moda, Only dan Jack & Jones.

Holch Povlsen juga memiliki kepentingan dalam Zalando di Jerman, selain menggambarkan dirinya sebagai ‘seorang daripada pemilik tanah terbesar Scotland’ di laman web syarikat Wildland, digunakan untuk melabur dalam hartanah United Kingdom (UK).

Sekurang-kurangnya lapan siri letupan berlaku di beberapa kawasan di Colombo, pada Ahad lalu, sementara bom kesembilan yang dijumpai di laluan menuju ke Lapangan Terbang Bandaranaike berjaya dimatikan.

Letupan tersebut sekurang-kurangnya menggegarkan tiga hotel lima bintang di Colombo manakala pada petang Ahad, satu letupan dilaporkan berlaku di sebuah hotel yang terletak bertentangan dengan sebuah zoo di Dehiwal.

BACA: Tragedi Sri Lanka: Bom ke-9 dijumpai dekat lapangan terbang

BACA:
Tragedi Sri Lanka: Amaran awal diberi 10 hari lalu, namun tidak dihirau - Menteri

Manakala, satu lagi di sebuah kompleks perumahan di Dematagoda, kedua-duanya di ibu kota, yang mana sejumlah 228 orang maut manakala 450 lagi cedera dalam siri letupan tersebut.

Setakat ini, polis Sri Lanka telah menahan seramai 13 orang berhubung beberapa siri letupan tersebut.