Tentera rejim Israel menganggap tindakan menembak jatuh sebuah pesawatnya oleh Syria pada Sabtu sebagai satu provokasi yang disifatkan sebagai satu ‘serangan paling signifikan’ oleh pihak lawan sejak Perang Lubnan 1982.

Maklum seorang pegawai kanan tentera rejim, Jeneral Tomer Bar, pesawat jenis F-16 terbabit ditembak jatuh sebagai tindak balas terhadap tindakan rejim melancarkan beberapa serangan di Syria susulan aporan kononnya sebuah dron milik Iran telah dihantar ke wilayah Israel.

“Serangan sebagai tindak balas gelombang kedua serangan yang mensasarkan tentera Syria dan Iran yang beroperasi di negara itu (Syria),” katanya.

Dua juruterbang berjaya menyelamat diri selepas melonjakkan diri menerusi kerusi anjal sebelum pesawat terhempas di utara Israel.

Antara serpihan peluru yang digunakan untuk menembak jatuh pesawat pejuang F-16 tentera Syria. - Foto: REUTERS

Bagaimanapun mereka mengalami kecederaan dengan salah seorangnya dilaporkan kritikal.

Kumpulan Hezbollah yang disokong Iran berkata, tindakan menjatuhkan pesawat itu merupakan "permulaan fasa strategik baru" yang akan menghalang keupayaan Israel menceroboh ruang udara Syria.

Penglibatan Iran di Syria adalah untuk menyokong Presiden Bashar al-Assad dalam perang saudara yang hampir tujuh tahun berlarutan.


Kanak-kanak di Quneitra, Syria melihat serpihan peluru bepandu yang digunakan untuk menyerang F-16. - FOTO: REUTERS

Sementara itu dalam reaksi segeranya, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu bergegas ke ibu pejabat tentera di Tel Aviv dan berkata rejim tekad untuk membalas tindakan itu.

"Israel mencari keamanan tetapi kami akan terus mempertahankan diri dengan tegas terhadap sebarang serangan terhadap kami atau sebarang cubaan oleh Iran untuk menentang kami di Syria," ujar Netanyahu dalam kenyataan menerusi televisyen.

Rusia yang mula campur tangan dengan berpihak kepada rejim Presiden Syria Bashar Assad pada 2015, menyatakan kebimbangannya dengan perkembangan terbaharu ini dan menggesa kedua-dua pihak untuk mengekalkan keamanan dan mengelakkan peningkatan serangan.