Britain umum bakal usir 23 orang diplomat Rusia, pengusiran terbesar sejak perang dingin, susulan serangan agen saraf ke atas bekas perisik Rusia di Salisbury, England minggu lalu.

Perdana Menteri Theresa May mempertahankan dakwaan sebelum ini serangan berkenaan didalangi Moscow.

Selain pengusiran diplomat besar-besaran itu, May turut mengumumkan cadangan membekukan aset negara Rusia yang dianggap mengancam keselamatan, serta undang-undang baru untuk mengatasi aktiviti risikan negara asing.

Ketika membentangkan cadangan itu di parlimen, May turut memaklumkan negaranya kini mempertimbangkan penyertaan dalam Piala Dunia yang akan diadakan di Rusia.

Keputusan ini dibuat Britain selepas Kremlin tidak mengendahkan permintaan untuk memberi penjelasan bagaimana agen safar yang dihasilkan negara itu boleh digunakan dalam serangan itu.

Rusia diberi sehingga lewat malam Selasa untuk menjelaskan bagaimana agen saraf yang dikenali sebagai Novichok yang lazimnya dihasilkan di negara itu ditemui di Salisbury.

"Reaksi mereka (Rusia) jelas menunjukkan penghinaan terhadap insiden yang berlaku,

"Mereka menunjukkan sikap sarkastik terhadap penggunaan agen saraf di Eropah," kata May dalam kenyataannya di parlimen.

Rusia sehingga kini menafikan sebarang penglibatan dalam serangan ke atas bekas perisiknya Sergei Skripal dan anak perempuannya Yulia.

Kedua-dua yang ditemui tidak sedarkan diri di sebuah pusat membeli-belah Salisbury 4 Mac lalu, kini masih kritikal di hospital.

Sergei Skripal dan anaknya Yulia ditemui tidak sedarkan diri di atas bangku di sebuah pusat membeli belah di Salisbury, 4 Mac lalu

Kementerian Luar Rusia dalam pada itu menegaskan akan membuat bantahan terhadap keputusan Britain ini.

Ia menyifatkan tindakan yang diambil berdasarkan pemikiran singkat ini mengancam hubungan diplomatik kedua-dua negara.

Tindakan Britain bagaimanapun sehingga kini menerima sokongan Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah (EU) dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).

Di Jerman, Canselornya Angela Merkel menegaskan ia menyokong penuh hasil siasatan Britain berhubung serangan berkenaan, dan mempertimbangkan tindakan sama ke atas Rusia.