Seorang pesara berdepan detik cemas apabila pengalaman dibawa menaiki jet pejuang berakhir dengan pengalaman ngeri selepas dia tercampak keluar dari pesawat itu sejauh 762 meter dalam satu kejadian di Perancis.

Lelaki berusia 64 tahun itu sepatutnya menikmati kejutan hadiah persaraannya di dalam pesawat Rafale-B bernilai sekitar £70 juta (kira-kira RM380 juta), namun dia panik sebelum tertekan butang kerusi lenting yang disangkakan untuk membetulkan kedudukan kerusi.

Dia ‘dilontar’ keluar sehingga topi keledar yang dipakai tercabut akibat tidak dipasang dengan betul sebelum mendarat dengan selamat di atas padang berhampiran sempadan Jerman, lapor portal nzherald.co.nz.

Lucu, namun kejadian itu boleh mengancam nyawa juruterbang dan menyebabkan jet terhempas.

Pesara itu difahamkan tidak pernah melalui pengalaman sedemikian menyebabkan dia panik.

Hadiah itu merupakan kejutan daripada rakannya di pangkalan tentera udara di Saint-Dizier, di barat laut Jerman.

Kejutan itu bagaimanapun hampir mengundang tragedi hitam kepada pesara berkenaan selepas tidak melakukan sebarang persediaan awal.

“Situasi itu menimbulkan tekanan kepada penumpang dan dia terpaksa mempelajari semua teknik dalam waktu yang singkat.

“Pesara itu turut memberitahu dia tidak mempunyai pengetahuan yang lengkap tentang persekitaran aeronautik serta tidak pernah dibawa terbang dalam pesawat tentera,” kata satu laporan Paris-based BEA (Bureau of Enquiry and Analysis).