KETIKA pemakaian pelitup muka menjadi amalan dala masyarakat dunia, syarikat penerbangan Garuda Indonesia baru-baru ini memaklumkan pramugari dan pramugara syarikat itu akan berhenti memakai pelitup muka.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Irfan Setiaputra berkata, keputusan itu dibuat susulan pihaknya menerima aduan daripada pelanggan yang kurang senang kerana tidak dapat melihat wajah pramugari dan pramugara.

Menurutnya, pelanggan merungut kerana tidak dapat melihat ekspresi muka kakitangan ketika sedang melayan mereka.

“Ramai pelanggan mengadu bila melihat pramugari dan pramugara memakai pelitup muka kerana mereka tidak dapat melihat samada mereka sedang senyum atau merungut,” katanya dalam perbincangan virtual seperti dilaporkan kompas.com baru-baru ini.

Tambanya, selepas ini Garuda Indonesia akan menggunakan pelindung muka (face shield) bagi menggantikan pelitup muka.

“Dengan ini, interaksi antara manusia dalam kapal terbang masih boleh berlaku, walaupun sedikit dan semua orang akan berasa selamat dan selesa,” katanya menurut laporan itu.

Jakarta Post pula melaporkan Irfan menyatakan penggunaan pelindung muka merupakan salah satu inisiatif diusahakan pihaknya bagi menjamin keselesaan pelanggan.

“Dua perkara yang penting buat Garuda sekarang, keselamatan dan keselesaan,” ujarnya.

Industri penerbangan teruk terjejas selepas COVID-19 melanda dunia dengan banyak negara menutup sempadan mereka dan menghalang rakyat negara lain datang ke negara mereka.

Perkara sama turut berlaku di Malaysia di mana perjalanan merentas negeri dalam negara juga tidak dibenarkan sehingga menyebabkan ada syarikat penerbangan terpaksa memberhentikan pekerja.

Begitupun, keputusan kerajaan membenarkan rentas negeri dan syarikat penerbangan boleh beroperasi kapasiti penuh, ia kembali merancakkan industri itu yang suram sebelum ini.

Pengendali perlu memastikan mereka mamatuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) ditetapkan kerajaan.
-END-