MANUSIA dan telefon bimbit, kini menjadi dua perkara yang sukar untuk dipisahkan.

Pastinya pengguna tegar telefon bimbit pernah mengalami situasi — gara-gara terlalu asyik menghadap skrin telefon bimbit sambil berjalan, hingga terlanggar atau bertembung dengan orang lain.

Menurut sebuah kajian yang dilakukan, sebanyak 75 peratus warga British menyatakan rasa bersalah kerana sering berjalan sambil menggunakan telefon bimbit mereka, lapor portal berita Mirror.

Bagi mengatasi masalah itu, laluan khas dua hala bagi pengguna telefon bimbit sepanjang 75 meter (247 kaki) telah dibina di pusat bandar Manchester di Spinningfields, United Kingdom.

Kini, laluan yang ditetapkan untuk pejalan kaki yang sibuk menggunakan telefon bimbit ini diharapkan dapat serba sedikit membantu menghalang mereka daripada 'berlaga' dengan orang lain.

Ia juga dilengkapi papan tanda arah yang antara lain menunjukkan lorong pejalan kaki itu berbeza dengan ruang pejalan kaki biasa, iaitu bagi mereka yang tidak menggunakan telefon bimbit.

Laluan di sepanjang Hardman Boulevard itu sememangnya terkenal sebagai laluan bagi puluhan ribu orang setiap minggu, termasuk warga pejabat yang mengunjungi deretan kedai, bar, dan restoran.

Jadi, orang ramai boleh bersiar-siar dengan selamat selain jaminan bahawa anda tidak akan bertembung dengan sesiapa.

Idea ini tercetus apabila Pengarah Urusan AO-Mobile, Richard Baxendale, berpendapat bahawa pengguna perlu bersikap realistik dan bertanggungjawab dalam cara kehidupan bermasyarakat.

"Penyelidikan kami mendapati warga British yang begitu asyik dengan penggunaan teknologi ketika berjalan menjadi satu isu yang perlu ditangani.

"Laluan khas pengguna telefon bimbit ini merupakan langkah pertama yang boleh diterima pakai oleh bandar-bandar lain pada masa akan datang," ujarnya.

Inisiatif yang bersifat eksperimental ini juga boleh dijadikan idea sama ada ia boleh diguna pakai di tempat lain.

Pada masa sama, Baxendale sempat mengingatkan orang ramai supaya berwaspada dengan pergerakan dan langkah kaki setiap kali menggunakan telefon bimbit.