PELAKON yang memegang watak Syerif William Teasle dalam filem sulung Rambo "First Blood" meninggal dunia pada usia 81 tahun.

Brian Dennehy, pelakon versatil yang berkecimpung dalam filem dan pentas sepanjang kariernya selama 50 tahun meninggal dunia pada Rabu.

First Blood merupakan filem pertama yang membuka jalan untuk mendiang menempa nama dalam industri filem.

Pelakon utama filem itu, Sylvester Stallone dalam postingnya di Instagram (@officialslystallone) mengucapkan takziah atas pemergian Dennehy.

"Brian Dennehy telah pergi meninggalkan kita. Mendiang seorang pelakon hebat ... dia juga seorang veteran perang Vietnam yang banyak membantu saya membina karakter sebagai RAMBO.

"Dunia telah kehilangan seorang artis yang hebat. #First Blood."




Sepanjang kariernya, Dennehy pernah memenangi dua Anugerah Tony termasuk pelakon terbaik dalam Death of a Salesman, Anugerah Laurence Olivier, Golden Globe, Anugerah SAG selain enam pencalonan dalam Anugerah Primetime Emmy.

Selain filem aksi First Blood di samping Sylvester Stallone, mendiang pernah berlakon dalam beberapa genre filem lain termasuk komedi dan sastera Shakespeare antaranya Romeo + Juliet.

Dennehy juga pernah berlakon di samping Robert De Niro dan Al Pacino dalam Righteous Kill pada 2008, dan Russell Crowe dalam The Next Three Days pada 2018.

Dennehy meninggal dunia di New Haven, Connecticut ditemani isteri Jennifer Arnott dan anak-anaknya Cormac, Elizabeth, Kathleen, Deirdre serta keluarga mereka.