KETUA Polis Belanda, Wilbert Paulissen mengesahkan tiga warga Rusia dan seorang warga Ukraine akan dihadapkan ke mahkamah berkaitan tragedi pesawat Malaysia Airlines MH17 yang ditembak jatuh lima tahun lalu.

Kesemua suspek itu akan didakwa di atas kesalahan membunuh.

Tiga warga Rusia tersebut dikenali sebagai Igor Girkin, Sergey Dubinskiy dan Oleg Pulatov.

Sementara warga Ukraine itu pula ialah Leonid Karchenko.

Jelas Paulissen, kesemua suspek berada di Ukraine pada tarikh tragedi tersebut berlaku iaitu 17 Julai 2014.

Paulissen turut menjelaskan kesemua mereka memainkan peranan penting dalam kes tembakan pesawat tersebut.


Ketua Polis Belanda, Wilbert Paulissen mengesahkan tiga warga Rusia dan seorang warga Ukraine akan dihadapkan ke mahkamah berkaitan tragedi pesawat Malaysia Airlines MH17 yang ditembak jatuh lima tahun lalu. Foto: Reuters

Tiga warga Rusia tersebut dikenali sebagai Igor Girkin, Sergey Dubinskiy dan Oleg Pulatov. Manakala seorang lagi warga Ukraine itu adalah Leonid Karchenko. Foto: Reuters

"Hari ini kami akan mengeluarkan waran tangkap antarabangsa buat kesemua suspek yang akan didakwa. Mereka juga akan disenaraikan dalam senarai orang yang dikehendaki dalam dan luar negara.

“Oleh itu, kami mendedahkan nama penuh dan foto mereka. Kesemua suspek dikenali sebagai Igor Girkin, Sergey Dubinskiy, Oleg Pulatov dan Leonid Karchenko. Girkin, Dubinskiy dan Pulatov merupakan warganegara Rusia dan mereka ketika ini menetap di negara itu.

“Manakala Karchenko adalah warganegara Ukraine,” katanya dalam sidang media pada Rabu bersama dengan pasukan penyiasat antarabangsa.


Perkembangan ini berlaku hampir setahun selepas penyiasat mendedahkan peluru berpandu buk yang mengenai pesawat itu berasal dari Brigade tentera Rusia yang berpangkalan di Kursk.

Pesawat MH17 dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ditembak ketika berada di ruang udara timur Ukraine yang dikuasai kumpulan pemisah pro Rusia pada 17 Julai.

Kesemua 298 penumpang dan anak kapal terkorban dalam insiden itu.

BACA: Malaysia tak percaya Rusia yang jatuhkan pesawat MH17 - Tun Mahathir

BACA: Peluru berpandu tembak MH17 milik Ukraine - Rusia

BACA: MH17: Janji nak bantu keluarga mangsa hanya tinggal janji?