Pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un menyelia ujian senjata baharu berteknologi tinggi, menurut media tempatan, hari ini.

Korean Central News Agency (KCNA) melaporkan ujian di Akademi Sains Pertahanan Nasional itu berjaya dilakukan, namun ia tidak menyatakan jenis peranti yang digunakan.

Penggunaan perkataan 'taktikal' menerusi laporan KCNA itu menjelaskan tiada roket balistik jarak jauh atau peralatan nuklear terlibat dalam ujian itu.

Malah, Korea Selatan juga tidak mengesan sebarang ujian seumpama itu.

"Jong-un berpuas hati dengan ujian itu dan menyifatkan ia sebagai titik perubahan yang menggembirakan dalam mengukuhkan kuasa tentera Pyongyang," jelas laporan itu.

Difahamkan, 'senjata taktikal berteknologi tinggi' itu telah dibangunkan sejak sekian lama bertujuan untuk membina pertahanan negara yang kukuh.

Perkembangan itu berlaku hampir setahun selepas Korea Utara melakukan ujian terakhir misil balistik antara benua yang boleh menjangkaui tanah besar Amerika Syarikat (AS).

Keputusan Pyongyang menggantung ujian nuklear dan misil balistik miliknya telah menjadi kunci kepada perkembangan diplomatik negara itu yang membawa kepada rundingan bersejarah Korea-AS di Singapura pada Jun lalu. - AFP