Korea Utara akan menghentikan serta-merta ujian nuklear dan peluru berpandu, sebaliknya menjalankan usaha pertumbuhan ekonomi dan keamanan, ujar media rasmi negara itu pada Sabtu.

Reuters melaporkan, perkara tersebut diumumkan menjelang persidangan dengan Korea Selatan dan Amerika Syarikat (AS)

Pemimpin Korea Utara Kim Jong-un berkata negaranya tidak lagi perlu menjalankan ujian nuklear atau ujian peluru berpandu balistik antara benua kerana sudahpun mencapai kejayaan membangunkan senjata nuklear, lapor agensi berita KCNA.

Korea Utara kini berpandangan, bagi membentuk hubungan antarabangsa yang boleh memangkin ekonominya, negara itu perlu mempunyai pertalian rapat dan sesi dialog yang aktif dengan negara jiran serta komuniti antarabangsa.

Ini merupakan kali pertama Jon-un mengumumkan tentang pendirian mengenai program senjata nuklear, lebih-lebih lagi menjelang persidangan dengan Presiden Korea Selatan, Moon Jae-in minggu depan, dan dengan Presiden AS, Donald Trump pada penghujung Mei atau awal Jun.

Ikrar menghentikan pembangunan senjata nuklear - yang dimulakan oleh datuknya dan diteruskan bapanya – bermakna, ia suatu lembaran baharu untuk pemimpin generasi ketiga berusia 34 tahun itu.

Selama ini, Jon-un dilihat meletakkan keutamaan kepada persenjataan nuklear dan menjadikannya perkara penting dalam intipati kewujudan dan kuasa rejimnya.

Pemberhentian ujian nuklear dan komitmen untuk menutup tapak ujian dilihat menjawab permintaan Washington agar Pyongyang menyahaktifkan program senjata nuklearnya.

Pengumuman daripada Jong Un sebelum sesi persidangan itu menunjukkan kesungguhannya tentang rundingan denuklearisasi.