SEBUAH kenderaan Jabatan Polis New York (NYPD) telah merempuh sekumpulan penunjuk perasaan dalam satu insiden di Brooklyn pada Sabtu.

Insiden dirakam dalam satu video yang diedarkan The Associated Press, yang turut menunjukkan penunjuk perasaan cuba menghalang kenderaan itu sebelum kejadian tersebut.

Terdahulu, satu video menunjukkan trak pikap merempuh penunjuk perasaan di Florida turut diedarkan oleh The Associated Press.

Polis New York melaporkan, 345 orang ditahan dan 33 anggota polis cedera, dalam siri tunjuk perasaan di bandar raya itu.

Sementara itu, peniaga tempatan dan pemilik kedai di Chicago, Amerika Syarikat (AS) mula mengira anggaran kerugian pada Ahad, akibat keganasan penunjuk perasaan yang membantah kes kematian warga kulit hitam, George Floyd.

Dalam masa yang sama, rusuhan itu turut memusnahkan beberapa mercu tanda serta menimbulkan ketegangan di beberapa negeri di AS.

Sehari selepas tunjuk perasaan itu, pekerja-pekerja mula membersihkan jalan dan kaca yang berserakan.

Rusuhan berlaku di kebanyakan bandar di AS sehinggalah kepada bangunan berdekatan White House.

Tunjuk perasaan sejak beberapa hari lalu di bandar-bandar di seluruh AS itu adalah sebagai tindak balas terhadap kematian Floyd.

Floyd maut pada Isnin setelah seorang polis berkulit putih menekan lutut di lehernya sehingga dia sukar bernafas dan meninggal dunia.