Kerajaan Israel menerusi Kementerian Luar Negerinya mengeluarkan larangan kepada wakil kerajaan Malaysia untuk memasuki di Tebing Barat.

Memetik satu laporan portal dari negara itu, arahan itu dikeluarkan pada Selasa sebagai tindak balas terhadap Malaysia yang ingin membuka kedutaan Palestin di Amman, Jordan seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada Oktober lalu.

Malah kelantangan Perdana Menteri dalam ucapannya di beberapa majlis di Universiti Cambridge dan Universiti Columbia di New York disifatkan kerajaan Israel sebagai anti-Semitik dan anti-Israel.

Turut dibangkitkan, adalah berkaitan tindakan Malaysia tidak membenarkan atlet Israel bertanding pada Kejohanan Renang Para Dunia 2019 di Kuching, Sarawak yang berlangsung dari 29 Julai hingga 4 Ogos lalu.

Bagaimanapun Astro AWANI masih menanti sebarang kenyataan dari Kementerian Luar Negeri berhubung tindakan Israel itu.

Sementara itu, Pengerusi Humanitarian Care Malaysia (MyCARE), Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor menyifatkan tindakan Israel itu sebagai terdesak dan tercabar selepas Malaysia menjadi negara pertama ingin membina kedutaan bagi Palestin.

"Memang kita bidas dan kutuk apa yang dilakukan Israel, mereka adalah penjajah telah menduduki Baitulmaqdis. Kita tidak iktiraf penjajahan itu dan kita anggap Palestin adalah negara yang berdaulat.

"Jadi atas dasar itu Tun Mahathir mengisitiharkan buka kedutaan di dalam Tebing Barat, tapi Israel bertindak menghalang pegawai kerajaan untuk masuk ke Ramalah ke Tebing Barat.

"Sebab itu kita buat keputusan buka kedutaan di Amman, Jordan. Ini (dihalang masuk ke Tebing Barat) adalah suatu tindakan terdesak oleh Israel, sebab dia masih benarkan pelancong Malaysia pergi ke Tebing Barat melalui pakej lawatan ke Baitulmaqdis," katanya

Tambahnya, sikap talam dua muka Israel ketika ini jelas selepas Malaysia terus memberi tekanan terhadap Israel di pentas antarabangsa.

"Berkaitan dengan bantuan NGO, kita (MyCARE) memang ada menyalurkan bantuan di Tebing Barat tetapi melalui rangkaian kita di sana (Tebing Barat) yang ada hubungan, ibu pejabat di Turki dan Gaza melalui pejabat kita di Gaza"

"Ia tidak terjejas, bantuan itu disalurkan melalui orang tempatan melalui rangkaian kami di Gaza." katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada Rabu.

Terdahulu Tun Dr Mahathir ketika berucap pada Sidang Kemuncak Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) ke-18 di Azerbaijan Oktober lalu mengumumkan bahawa pembukaan kedutaan Palestin di Amman, Jordan akan dilakukan secepat mungkin.

Jelasnya, cadangan berkenaan bukan semata-mata kerana umat Islam, sebaliknya kerana ketidakadilan yang berlaku terhadap negara itu sejak beberapa dekad lalu.

Malah bagi memudahkan sebarang urusan bantuan disalurkan kepada rakyat di negara itu menerusi kedutaan mereka.

Ketika ini, lebih 30 pejabat diplomat dan pertubuhan antarabangsa di Ramallah serta Gaza di kawasan ​​​​​​​Palestin, manakala Palestin mempunyai pejabat kedutannya di Kuala Lumpur,