Satu gegaran susulan berkekuatan 6.1 magnitud menggegarkan pesisiran Ecuador pada Rabu, lantas mencetuskan panik dalam kalangan penduduk yang baru empat hari lalu dilanda gempa kuat hingga mengorbankan lebih 500 nyawa dan mencederakan beribu-ribu orang.

Gempa terbaharu itu tidak menyebabkan kemusnahan atau kehilangan nyawa, namun telah menggoncang tanah dengan kuat pada waktu malam.

Kejadian itu membuatkan penduduk lari lintang-pukang ke jalanan di bandar Pedernales.

Sesetengah keluarga mengambil keputusan untuk bermalam di kawasan terbuka lantaran bimbang kediaman mereka runtuh seperti banyak bangunan lain yang musnah dalam bencana empat hari sebelumnya, lapor AFP.

Angka kematian terus meningkat dan secara tidak langsung memberi tekanan kepada pasukan kecemasan untuk menjalankan tugas mereka mencari mangsa di bawah kesan runtuhan.

Presiden Rafael Correa berkata, angka rasmi kini mencatatkan seramai 525 orang maut, 5,733 cedera dan 163 masih hilang.

“Malangnya, angka kematian akan terus meningkat, walaupun pada kadar yang perlahan. Banyak mayat sudah ditemui,” ujarnya.

Sekurang-kurangnya 11 warga asing turut menjadi korban dalam gempa pada Sabtu lalu di pesisiran Pasifik yang popular dalam kalangan pelancong. Mereka terdiri daripada warga Britain, Kanada, Ireland dan beberapa negara Amerika Latin.

Pihak berkuasa Ecuador mencatatkan terdapat lebih 500 gegaran susulan berlaku sejak bencana 7.8 magnitud pada Sabtu.