Dua lelaki warganegara Israel ditangkap di Lapangan Terbang Don Mueang di sini, hari ini kerana disyaki melakukan pembunuhan ala gengster terhadap seorang lelaki senegara mereka di Koh Samui pada Ahad lepas.

Penangkapan Dolev Zuarez, 24 tahun, dan Eyal Bokal, 26, mengakhiri operasi memburu besar-besaran yang dilancarkan pihak berkuasa Thailand berikutan pembunuhan Maor Malil, 34, yang dirakam kamera litar tertutup berhampiran tempat kejadian.

Polis mengesahkan penangkapan dua lelaki itu di lapangan terbang berkenaan pagi ini, lapor media tempatan, yang turut mendakwa bahawa pembunuhan itu adalah susulan konflik antara suspek dan mangsa.

Media tempatan juga melaporkan bahawa dua lelaki berkenaan adalah anggota geng Mafia yang telah menjejaki Maor dari Israel.

Pada hari kejadian, kedua-dua suspek itu yang menaiki sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) telah merempuh motosikal yang ditunggang mangsa dan teman wanitanya dari belakang hingga mereka terjatuh.

Seorang daripada suspek kemudian turun daripada kenderaan itu dan mengejar mangsa di tengah-tengah kesibukan lalu lintas di Koh Samui sebelum menikamnya beberapa kali.

Mangsa diisytihar mati di sebuah hospital tempatan manakala teman wanitanya mengalami kecederaan.