SETELAH rakyat Britain menghabiskan lebih enam minggu di rumah sebagai langkah memerangi penyebaran wabak COVID-19, Perdana Menteri Boris Johnson akan memperjelaskan rancangannya untuk mengurangkan 'lockdown' atau sekatan pergerakan pada Ahad.

Cadangan ini bukan sahaja bertujuan mengembalikan ekonomi United Kingdom (UK) seperti sedia kala tetapi juga merupakan langkah untuk membenarkan rakyat bebas melakukan rutin harian mereka.

Rancangan pembukaan semula ekonomi oleh Johnson terbahagi kepada lima fasa:

FASA 1

Kebun-kebun dijangka dibuka semula seawal Isnin untuk membantu meningkatkan lonjakan aktiviti berkebun, dengan lebih dari sepuluh di seluruh UK sudah dibuka kembali, menurut jurnal industri Horticulture Week.

Banyak pusat telah membuka kedai haiwan peliharaan dan ladang yang digolongkan sebagai essential service, sementara yang lain terus membuka kawasan tanaman mereka pada masa yang sama.

Menurut Johnson, kelonggaran sekatan fasa pertama ini akan memfokuskan pada aktiviti di luar rumah, di mana para saintis telah menasihatkan bahawa risiko penyebaran virus jauh lebih rendah.

Walau bagaimanapun, orang ramai mesti keluar sama ada berseorangan atau dengan ahli keluarga yang tinggal serumah sahaja. Polis juga diingatkan supaya tidak menangkap mereka yang berjemur di pantai selagi jarak dua meter dikekalkan antara satu sama lain.

Kakitangan pejabat digalakkan untuk terus bekerja dari rumah seboleh mungkin, dan kakitangan yang diminta untuk kembali ke pejabat perlu mengamalkan penjarakan sosial.

Pusat membeli-belah masih berada bawah arahan panduan penjarakan sosial namun pembukaan pasar terbuka menunjukkan sebahagian rutin rakyat kembali normal.

FASA 2

Murid sekolah rendah Tahun 6 adalah kelas pertama yang akan kembali ke sekolah sebagai persediaan untuk memasuki sekolah menengah.

Kerajaan juga mempertimbangkan alternatif seperti mengadakan kelas pada hari atau minggu ganti.
Sukan seperti golf, tenis dan memancing dibenarkan seawal akhir Mei, memandangkan orang ramai jauh lebih mudah untuk mengamalkan penjarakan sosial dalam pada bersukan.

Pemain golf dinasihatkan menjaga jarak enam kaki dari yang lain dan mesti menggunakan kelab mereka sendiri manakala pemain tenis boleh diminta memakai sarung tangan di gelanggang untuk menghentikan penyebaran virus ketika mereka mengambil bola.

Sementara itu, kelas senaman seperti kelas yoga dan pilates boleh diteruskan jika pelatih dan pelajar mengadakan kelas di uang yang luas dan terbuka.


FASA 3

Liga Perdana dijangka berlangsung pada 12 Jun di bawah 'Project Restart' yang akan menyaksikan 98 perlawanan liga yang dimainkan tanpa penyokong di beberapa siri neutral dalam situasi yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Langkah untuk mengembalikan acara sukan bola sepak dilihat penting untuk mengembalikan semangat negara pada musim panas yang telah kehilangan Kejuaraan Eropah yang sepatutnya diadakan di seluruh benua.

Sekolah menengah dijangka dibuka semula pada akhir Jun sebelum cuti musim panas yang dirancang, yang akan menjadi peringkat terakhir kepulangan murid sekolah secara berperingkat di seluruh negara.

Sekolah menengah diarah bermula lebih lewat daripada sekolah rendah kerana kanak-kanak yang berisiko lebih rendah dalam menyebarkan virus daripada remaja namun sekolah harus melaksanakan penjarakan sosial.

Perhimpunan besar hanya dibenarkan jika tidak melebihi 30 orang bagi membolehkan orang ramai bertemu ahli keluarga dan sanak saudara.

Kafe akan dibuka semula sepenuhnya pada akhir Jun, walaupun ada kebarangkalian untuk mereka membukanya lebih awal jika mereka dapat menyediakan tempat duduk di luar untuk pelanggan.

Setiausaha Kesihatan Matt Hancock berkata pengumuman akan dibuat sebagai garis panduan bagi pemilik kafe yang mempunyai ruang yang terhad untuk mengamalkan penjarakan sosial dua meter.

FASA 4

Industri pub dan restoran yang terkesan teruk mungkin harus menunggu hingga akhir Ogos untuk dibuka semula dengan syarat penjarakan sosial yang ketat dan jumlah pelanggan yang dihadkan untuk mengurangkan risiko penyebaran virus.

Sepertiga pemilik pub dan restoran sudah menjangkakan penutupan premis secara kekal akibat COVID-19, dengan perniagaan terpaksa diberhentikan sejak Mac.

Sekiranya pelanggan mesti berada sejauh enam kaki, restoran perlu menerima tempahan yang lebih kurang, dan tinjauan dari syarikat data CGA dan pakar teknologi Fourth, mendedahkan pemilik di sektor ini bersifat pesimistik tentang masa depannya.

Bos di firma yang berpusat di Suffolk, yang memiliki 2,700 pub di UK, juga memperkenalkan langkah-langkah keselamatan seperti topeng muka untuk kakitangan, skrin plastik dan meja pelanggan yang diletakkan jauh antara satu sama lain.

FASA 5

Anggaran paling awal untuk Britain kembali normal adalah Oktober, di mana semua kawasan ekonomi akan dibuka semula walaupun masih harus dilakukan dengan langkah-langkah penjarakan sosial.

Pada fasa ini gimnasium akan dibuka semula, walaupun perniagaan di pelbagai industri dan orang awam masih khuatir bahawa penularan virus masih boleh terjadi walaupun perintah kawalan pergerakan berakhir.

Menurut Bank of England, virus ini dapat memperlihatkan ekonomi yang menjunam 14 peratus tahun ini dalam kejatuhan tahunan terburuk selama lebih dari 300 tahun.

Walaubagaimanapun, semua peminat sukan tidak dapat menghadiri acara langsung sehingga Oktober, apabila perhimpunan bersar-besaran seperti di stadium dibenarkan.