SEKUMPULAN saintis antarabangsa mendapati virus SARS-CoV-2 atau lebih dikenali sebagai COVID-19 berkemungkinan berasal daripada gabungan semula antara virus yang menjangkiti dua binatang liar, tenggiling dan kelawar, lapor World Economic Forum.

Perkara itu terbukti oleh beberapa hasil kajian oleh penganalisis genom, yang menunjukkan virus COVID-19 berasal daripada kumpulan Betakoronavirus iaitu hampir sama dengan SARS-CoV yang telah dikenalpasti menyebabkan epidemik Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) sekitar tahun 2002 hingga 2003.

COVID-19 pada mulanya dipercayai berasal daripada kelawar - Sumber: Reruters

Sejak bermulanya epidemik SARS yang tercetus di Guangdong, China dan kemudian merebak ke 29 buah negara, Betakoronavirus turut dikesan pada kelawar serta manusia.

Kajian membuktikan bahawa sejenis spesis kelawar, Rhinolophus affinis (R. affinis) merupakan satu mod penyebaran jangkitan SARS-CoV dan COVID-19.

Apabila pihak penyelidik mengasingkan genom R. affinis, RaTG13, hasil kajian mendapati ia mempynai persamaan 96 peratus dengan genom COVID-19.

Virus yang didapati daripada tenggiling mampu menjangkiti manusia - Saintis

Namun pada 7 Februari 2020 lalu, saintis membuktikan persamaan yang lebih tinggi, iaitu 99 peratus antara genom COVID-19 dengan virus yang didapati pada tenggiling.

Menurut hasil kajian susulan itu, virus yang didapati pada kelawar tidak dapat menjangkiti manusia secara sendiri, manakala virus yang didapati daripada tenggiling pula boleh menjangkiti manusia.

Ini menyebabkan berlakunya penggabungan semula antara kedua-dua virus kelawar dan tenggiling yang akhirnya dipercayai menjangkiti manusia sebagai COVID-19.

Penyebaran virus COVID-19 dikatakan tercetus di bandar Wuhan, Wilayah Hubei, China sejak Disember 2019.

Virus korona dipercayai berasal daripada sebuah pasar hidupan laut yang juga merupakan antara salah satu pasar di China yang menjual hidupan liar seperti tenggiling, ular dan kelawar.

Setakat ini, COVID-19 telah menjangkiti lebih 700,000 dan meragut lebih 30,000 nyawa seluruh dunia.

Untuk maklumat lanjut layari laman World Economic Forum