Presiden Perancis, Emmanuel Macron mengumumkan beberapa langkah memerangi pengaruh berita palsu atau 'fake news', kuasa politik serta rasuah yang disifatkan boleh memberi kesan kepada proses demokrasi di negara tu.

"Saya memutuskan, Perancis akan mengubah undang-undang sedia ada demi melindungi negara demokrasi ini daripada ancaman berita palsu. Rang undang-undang baru itu akan dirangka tidak lama lagi,” ujarnya di hadapan eksekutif kanan organisasi media dan wartawan dalam satu majlis di Istana Elysee, Paris pada Rabu.


Kata beliau, undang-undang baharu itu dijangka siap akhir tahun 2018 yang akan memperlihatkan ketegasan dan ketelusan bagi pengeluar kandungan penyiaran termasuk platform dalam talian.

Jelasnya, semasa pilihanr aya, pengeluaran kandungan perlu mengikut garis panduan yang sedikit berbeza.

Saluran media yang dibiayai oleh entiti asing akan dikawal rapi badan pengawal selia yang berkuasa untuk membatalkan hak penyiaran jika gagal mematuhi peraturan.

“Di bawah undang-undang baharu, laman web harus mengisytiharkan siapa yang membiayai dana dan jumlah wang yang ditaja akan dihadkan,” ujarnya lagi.

Beliau menambah Eropah terpaksa melawan apa yang disifatkan sebagai "kecenderungan ilusi" kebebasan media di negara lain, termasuk di kalangan negara anggota Eropah.