MENTERI Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia, Nadiem Makarim berhasrat untuk menjadikan bahasa Indonesia sebagai bahasa pengantar di seluruh Asia Tenggara.

“Ia adalah satu misi bagi Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa untuk menjadikan bahasa Indonesia sebagai lingua franca di Asia Tenggara,” kata pengasas dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Gojek itu.

Memetik laporan berita tempatan Tempo.co, beliau berkata demikian dalam satu mesyuarat bersama sebuah suruhanjaya Dewan Rakyat berhubung pendidikan, Komisi X DPR pada Khamis.

Kata Nadiem, salah satu cara untuk mencapai hasrat tersebut adalah dengan berinovasi dalam bidang bahasa.

Contohnya, dengan mengadaptasikan bahasa dan bangsa lain supaya dapat menyatupadukan bahasa itu dengan masyarakat sedunia.

“Saya tidak pasti sama ada ia akan tercapai. Namun, kita perlu mimpi besar,” kata beliau.


Tambah beliau, perkara ini bakal menjadikan Indonesia terkenal bukan sahaja daripada sudut ekonomi, malah juga berhubung aspek budaya dan bahasa.

Bagi Nadiem, inovasi bahasa Indonesia sangat penting dan menarik untuk mengukuhkan tempat Indonesia di pentas dunia, terutamanya di rantau Asia Tenggara.

Nadiem, 35 tahun, meletak jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Gojek sebelum dilantik sebagai Menteri Pendidikan dan Kebudayaan dalam kabinet Presiden Jokowi Widodo pada Oktober 2019.