CEGAH sebelum parah!

Kebanyakan acara sukan berprestij antarabangsa terpaksa ditunda bagi mengelakkan berlakunya sebarang kejadian yang tidak diingini yang berpunca daripada COVID-19.

Boleh dikatakan hampir keseluruhan acara yang bakal dianjurkan bagi suku pertama 2020 ini dibatalkan mahupun ditunda berikutan penularan wabak koronavirus yang semakin hari makin mengorbankan nyawa.

Berdasarkan maklumat yang dikongsikan oleh Reuters, ini antara beberapa acara sukan berprestij antarabangsa yang terkesan akibat virus yang mengakibatkan lebih 67,000 kes dan melebihi 1,500 kematian.

Olahraga

Kejuaraan Olahraga Tertutup Dunia, yang dijadualkan di Nanjing dari 13-15 Mac ditangguhkan sehingga tahun depan. Untuk itu, Olahrga Dunia sedang bekerjasama dengan pihak penganjur bagi menganjakkan acara dwitahunan itu kepada 2021.

Persatuan Olahraga Asia membatalkan kejohanan tertutup pada 12-13 Februari di Hangzhou.

Bola sepak

Perlawanan Liga Juara-Juara Asia yang melibat beberapa kelab bola sepak China, Guangzhou Evergrande, Shanghai Shenhua dan Shanghai SIPG ditangguhkan.

Kelab Guangzhou dan Shanghai itu dikatakan bakal menyertai perlawanan pada April, manakala perlawanan peringkat kumpulan akan berlangsung pada Mei.

Shanghai Shenhua dan Shanghai SIPG dijangka bermain di Perth Glory dan Sydney FC tetapi Australia berusaha menjadualkan semula perlawanan selepas kerajaan negara itu mengenakan larangan perjalanan ke atas warga asing yang tiba dari China.

Empat pasukan wanita bagi acara kelayakan kejuaraan Olimpik yang terdiri daripada negara China, Australia, Taiwan dan Thailand dipindahkan dari Wuhan dan ditentukan untuk berlangsung di Australia oleh Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC).

Pada masa sama, Vietnam berkata ia tidak akan membenarkan acara sukan dihoskan pada bulan Februari, bermakna perlawanan peringkat kumpulan AFC Cup rumah untuk Ho Chi Minh City dan Than Quang Ninh perlu ditukar ke lekapan jauh.

Selain itu, Persatuan Bola Sepak China berkata perlawanan domestik di semua peringkat akan ditangguhkan.

AFC memberitahu pertandingan peringkat awal Zon Timur Piala AFC 2020 akan ditangguhkan dalam masa beberapa bulan sebelum dijadualkan semula pada 7 April kerana kekangan perjalanan dari beberapa negara.

Sukan permotoran

Perlumbaan F1 Grand Prix Shanghai dijadulkan berlangsung pada 19 April selepas keputusan itu dibuat oleh dua badan penyelia perlumbaan, iaitu FIA dan Formula 1.

Pihak penganjur akan menimbang tarikh alternatif yang berpotensi pada akhir tahun ini jika keadaan bertambah baik.

Juga, perlumbaan Formula E pula telah membatalkan rancangan untuk perlumbaan di Sanya pada 21 Mac.

Tennis

Persekutuan Tenis Antarabangsa (ITF) mengubah jadual acara Pingat Persekutuan Asia/ Oceania Kumpulan I yang menampilkan China, Taiwan, Indonesia, Korea Selatan dan Uzbekistan.

Acara yang berlangsung pada 4-8 Februari lalu kemudian ditangguhkan selepas Kazakhstan enggan menjadi tuan rumah pengganti.

Badminton

Kejohanan China Masters yang berlangsung pada 25 Februari hingga 11 Mac di Hainan ditunda selepas beberapa pemain menarik diri.

Persekutuan Badminton Dunia (BWF) berkata pihaknya berharap kejuaraan Badminton Asia masih boleh diteruskan di Wuhan mulai 21 hingga 26 April.

Manakala, China dan Hong Kong terpaksa mengundurkan diri daripada Kejohanan Berkumpulan Badminton Asia 11-16 Februari di Manila, kata penganjur.

Sukan tinju

Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa mengumumkan Jordan sebagai tuan rumah para pemenang tinju untuk Asia dan Oceania selepas peristiwa di Wuhan dibatalkan. Ia akan berlaku di Amman dari 3 hingga 11 Mac.

Hoki

Pertandingan Liga Hoki Pro antara China dan Australia, yang dijadualkan pada 14-15 Mac di Changzhou, tidak akan diadakan.

Olimpik Tokyo 2020

Meskipun acara berprestij Olimpik Tokyo 2020 bakal tiba dalam lebih kurang lima bulan sahaja lagi, wabak ini turut menganggu perjalanan pusingan kelayakan.

Dengan beberapa acara kelayakan Olimpik yang dibatalkan atau ditunda, virus itu telah membangkitkan kebimbangan mengenai Sukan Musim Panas Tokyo, yang bermula pada 24 Julai.

Ia berikutan kejadian kuarantin yang telah mengarahkan seramai 174 orang kapal persiaran dari Yokohama, selatan Tokyo dan terdapat pengesahan positif dilaporkan.

Penganjur Olimpik telah menubuhkan pasukan petugas untuk berdepan dengan pihak berkuasa kesihatan tentang bagaimana untuk bertindak balas terhadap wabak itu.

BACA: COVID-19: Perlumbaan F1 Grand Prix Shanghai ditunda