FACEBOOK mengumumkan keputusan menyekat pengguna yang melanggar peraturan baharu ketika menggunakan fungsi siaran langsung Facebook Live.

Keputusan itu dibuat susulan serangan di dua masjid di Christchurch, New Zealand pada bulan lepas yang disiarkan secara langsung oleh pengganas menerusi platform Facebook.

Perubahan tersebut juga berlaku susulan White House membuat keputusan untuk menarik diri daripada sidang kemuncak antara pemimpin negara lain dan syarikat-syarikat teknologi di Paris pada Rabu.

Negara-negara terlibat serta syarikat ternama di Silicon Valley memberi sokongan kepada seruan Perdana Menteri New Zealand agar semua pihak mengambil tindakan lebih kukuh terhadap kandungan ekstremis di media sosial.

Antara seruan Perdana Menteri Jacinda Ardern adalah agar semua pihak menyokong inisiatifnya untuk memperkenalkan panduan baharu dalam penggunaan media sosial, dinamakan sebagai ‘Christchurch Call’.

Namun, Amerika Syarikat tidak menghantar delegasi ke persidangan tersebut yang dianjurkan oleh Presiden Perancis, Emmanuel Macron.

Kata White House, pihaknya tidak menyokong inisiatif Ardern dan sebaliknya lebih berpihak kepada mengambil tindakan yang lebih am dan kurang spesifik.

Menurut kenyataan oleh Facebook, mereka telah memperkenalkan peraturan secara ‘one-strike’ untuk menggunakan ciri Facebook Live, satu fungsi yang membenarkan pengguna menyiar video secara langsung.

Sesiapa yang melanggar peraturan ‘serius’ yang telah ditetapkan oleh syarikat media sosial tersebut akan disekat daripada menggunakan fungsi Facebook Live.

Ekoran itu, jenis kesalahan yang ditetapkan syarikat itu turut akan diperluaskan.

Bagaimanapun, pihak Facebook tidak menjelaskan secara terperinci apa jenis kesalahan yang boleh menyebabkan seseorang pengguna platform itu disekat atau berapa lama sekatan tersebut akan diletakkan.

Seorang wakil syarikat itu hanya menjelaskan bahawa pengganas Christchurch, Brenton Tarrant, tidak akan dibenarkan mengguna Facebook Live berdasarkan peraturan baharu.

Ardern menerima dengan baik keputusan Facebook itu, menggambarkannya sebagai “langkah pertama yang baik untuk menghalang pengganas daripada mengguna aplikasi tersebut, serta menunjukkan panduan Christchurch Call diguna pakai.”

Sejak kebelakangan ini, syarikat media sosial tersebut semakin banyak dilemparkan dengan kritikan kerana seringkali digunakan sebagai platform untuk menyebarkan ideologi ekstremisme, serta menghadapi pelbagai isu privasi.