Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak serta wira dan wirawati Olimpik dan Paralimpik Rio 2016 hadir untuk menyaksikan perlumbaan Grand Prix Formula Satu (F1) Malaysia di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) hari ini.

Najib turun ke trek untuk bersama-sama dengan barisan pelumba F1 untuk acara nyanyian lagu 'Negaraku' sebelum perlumbaan bermula.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) SIC, Datuk Razlan Razali turut serta dalam acara tersebut.

Wira dan wirawati Olimpik dan Paralimpik Rio turut diberi penghormatan untuk bersama-sama dengan pelumba F1 di trek sebelum perlumbaan bermula.

Ahli sukan yang mengharumkan nama negara itu merangkumi atlet Olimpik Pandelela Rinong, Nur Dhabitah Sabri, Mohd Azizulhasni Awang dan Fatehah Mustapa serta atlet Paralimpik, Muhammad Ziyad Zolkefli, Mohamad Ridzuan Puzi, Abdul Latif Romly dan Siti Noor Radiah Ismail.

Najib turut menyampaikan trofi kemenangan kepada juara, Daniel Ricciardo daripada pasukan Red Bull Racing.

Pelumba kelahiran Australia itu menamatkan perlumbaan 56-pusingan itu dengan catatan masa satu jam 37 minit 12,776 saat, kelebihan 2.4s di depan rakan sepasukan, Max Verstappen dari Belanda untuk kedudukan satu dan dua buat Red Bull.

Pendahulu kejuaraan dunia, Nico Rosberg daripada pasukan Mercedes AMG Petronas, melengkapkan podium dengan catatan masa 1:37:41.561s. - BERNAMA