Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin hari ini menegaskan bahawa insentif untuk atlet para sama dengan atlet biasa.

“Kejayaan dan pengorbanan atlet para harus dihargai seperti atlet lain, bukan 30 peratus dari atlet ‘biasa’.

“Saya tidak tahu bagaimana untuk berasa hanya 30 peratus bangga dengan mereka. Saya 100 peratus bangga dengan wira dan wirawati para kita. Mereka luar biasa,” kata Khairy dalam satu kenyataan yang dimuat naik di Facebook.

BACA: Negara berbangga pencapaian Mohamad Ridzuan, Muhammad Ziyad - PM
BACA: Penat lelah, usaha gigih mereka terbalas - CDM


Jelas Khairy, beliau mula tahu bahawa atlet para menerima insentif lebih sikit dari atlet biasa setelah bertemu atlet lontar peluru Muhammad Ziyad Zolkefli tiga tahun lepas selepas kemenangan di Kejohanan Olahraga Dunia di Lyon, Perancis.

“Saya kata tidak adil mereka terima insentif kurang dari atlet biasa. Saya cadangkan kita tukar polisi ini. Bagi sama rata.

BACA: Pemenang pingat emas bakal terima Kia Sportage - Naza
BACA: Terima kasih Ridzuan dan Ziyad, kami bangga dengan kejayaanmu!


“Terima kasih Ziyad kerana memberi saya semangat untuk mengubah layanan terhadap atlet para tiga tahun lepas. Hari ini Malaysia merupakan salah satu negara di dunia yang memberi insentif sama kepada atlet biasa dan atlet 'luar biasa',” kata Khairy yang membawa isu ini ke Lembaga Majlis Sukan.


Buat masa ini, dua atlet Paralimpik negara mencipta sejarah dengan memenangi dua pingat emas pada Paralimpik Rio, Brazil.

Lebih membanggakan, satu daripada kemenangan itu mencipta rekod baharu dunia.

Mohamad Ridzuan Mohamad Puzi berjaya meraih pingat emas pertama Malaysia dalam acara 100m T36 (celebral palsy) manakala Muhammad Ziyad pula meraih pingat emas dengan mencipta rekod dunia baharu dalam acara lontar peluru.

BACA: Bekas penjual kuetiau sumbang emas Paralimpik buat negara

Ziyad melontar peluru sejauh 16.84 dan berjaya memadamkan rekod dunia yang dicatat Todd Hodgetts dari Australia sejauh 16.29m di Paralimpik London 2012.