Pemain pilihan kelapan, Kei Nishikori berdepan beberapa kesukaran sebelum berjaya melayakkan diri ke pusingan kedua Kejohanan Tenis Wimbledon selepas mengenepikan pemain Brazil, Thiago Monteiro dengan 6-4, 7-6 (3), 6-4 dalam masa dua jam 10 minit pada Selasa.

Nishikori mendominasi perlawanan keenam pada set pertama dan kedua, namun Monteiro yang masih ‘hijau’ pantas bangkit sebelum mendahukuli 3-1 dalam set kedua tie-break.

Pemain dari Jepun itu mengutip enam mata sebelum menamatkan permainan dengan hantaran bertenaga manakala Moneiro ‘terus melakukan kesilapan kali ke-23 melalui hantaran stroke.

Nishikori dijadual bakal bertemu dengan Denis Istomin dari Uzbekistan atau Cameron Norrie dari Britain.

Sebelum ini, pada tahun lepas, beliau tewas di tangan pemain nombor satu dunia, Novak Djokovic pada saingan suku akhir kejohanan yang sama.

Dalam pada itu, pemain pilihan ke 25 dari Australia, Alex de Minaur yang hanya bertahan sehingga pusingan ketiga pada saingan tahun lalu, membenam pemain Itali, Marco Cecchinato, 6-0, 6-4, 7-6 (5) dalam masa dua jam.

De Minaur bakal berdepan pemain Amerika Syarikat, Steve Johnson selepas menang ke atas Albert Ramos-Vinolas dari Sepanyol dengan 6-5, 6-2, 6-3.