JOSE Mourinho memuji perpaduan yang ditunjukkan pasukan Manchester United walaupun mereka mengalami kekalahan 3-0 kepada Tottenham di laman sendiri, awal hari ini.

United menghasilkan prestasi yang lebih baik di Old Trafford berbanding ketika tewas 3-2 kepada Brighton and Hove Albion, Ahad lalu, tetapi mereka menentang satu pasukan yang sentiasa bersedia menghukum sebarang kelemahan.

Spurs dengan cepat mengukuhkan pendahuluan 2-0 pada awal babak kedua menerusi Harry Kane dan Lucas Moura, dengan pemain Brazil itu menambah satu lagi gol lewat bagi memastikan kekalahan di laman sendiri terbesar dalam kerjaya Mourinho sebagai pengurus.

Pertahanan United kelihatan sangat goyah sepanjang perlawanan, dengan Phil Jones bergelut sebelum mendapat kecederaan, tetapi Mourinho enggan sekali lagi menyerang pengurusan kelab itu kerana tidak menyediakannya dengan pertahanan tengah dalam pra-musim.

"Pasaran ditutup, tiada pasaran sehingga Januari," katanya kepada Sky Sports. "Apa yang perlu saya katakan tentang itu, saya sudah katakan dan saya tidak mahu mengatakan lagi mengenai perkara itu.

"Saya hanya fikir jika sesiapa yang menonton perlawanan ini, dan beribu-ribu peminat kami melihat perlawanan, satu perkara yang mereka tahu sudah pasti adalah pasukan bersatu.

"Pasukan tidak bermain seperti itu, memberikan segala-galanya seperti itu, jika mereka tidak bersatu.

"Pasukan yang melawan cara mereka, menunjukkan rasa empati dan perpaduan di antara pemain. Maruah bermain bersama Manchester United dan kalah di laman sendiri, tentunya sukar bagi sesiapa, tetapi jelas mereka bersatu. Tidak ada penyatuan tanpa Pengurus."

BACA: Spurs tewaskan Man U 3-0 di Old Trafford

Dan Mourinho begitu bersemangat memberi penghormatan kepada persembahan secara umum, yakin United hanya kelihatan kalah ketika Spurs menambah gol ketiga lewat mereka.

"Pasukan bermain untuk menukar keputusan, sehingga ia 2-0," kata Mourinho. "Kami bermain untuk itu dan mencipta cukup peluang untuk itu.

"Saya tidak mengatakan bahawa dengan satu gol kita akan menang, tetapi sangat banyak peluang kami dalam perlawanan. Hanya gol 3-0 meranapkan mentaliti pasukan.

"Saya melihat Luke Shaw mengalami kekejangan ketika kedudukan 3-0 dan kekal berada dalam perlawanan sehingga akhir, dengan maruah itu peminat gemar."