ATLET seni bela diri campuran (MMA) negara, Agilan Thani sah akan beraksi dalam acara ONE: Century di Tokyo, Jepun pada Oktober nanti.

Agilan, 23 tahun bakal bertemu dengan petarung berpengalaman dari Jepun, Yushin Okami.

Untuk rekod, ONE: Century merupakan acara yang ke-100 dianjurkan oleh ONE Championship, selaku organisasi seni bela diri terbesar di Asia.

Bergelar ‘Alligator’, Agilan merupakan antara atlet MMA yang terbaik pernah dihasilkan oleh Malaysia.

Bekas juara Malaysian Invasion musim ke-2 (MIMMA 2) itu pernah mencabar jaguh Amerika Syarikat Ben Askren untuk gelaran juara dunia welterweight ONE.

Kali terakhir dia bertarung ialah dengan Yoshihiro Akiyama dari Jepun di acara ONE: Legendary Quest di Shanghai, China pada Jun lalu.

Dalam perlawanan tersebut, Agilan menang menerusi keputusan sebulat suara.

Agilan melalui sesi latihannya di Monarchy MMA di bawah bimbingan jurulatih dari Belgium, Samir Mrabet dan juga jurulatih jiu-jitsu dari Brazil, Bruninho Barbosa.

Selain itu, dia juga sering berulang-alik ke Amerika untuk mengasah skilnya di gim terkemuka dunia, Team Quest dan di Bali MMA, di Indonesia.

Agilan kini memegang rekod MMA dengan 10 kemenangan dan tiga kekalahan.


Selain pertarungan Agilan dengan Okami, acara tersebut turut menyaksikan pertarungan kejuaraan MMA atomweight wanita di antara Angela Lee dan Xiong Jing Nan.

Dua lagi pertarungan kejuaraan MMA turut diadakan iaitu kejuaraan light heavyweight di antara Aung La N Sang dan Brandon Vera, dan kejuaraan bantamweight di antara Bibiano Fernandes dan Kevin Belingon.

Sementara itu, bagi dua bintang MMA dunia Demetrious Johnson dan Eddie Alvarez pula, masing-masing akan beraksi dalam acara final Grand Prix Flyweight Dunia dan Grand Prix Lightweight Dunia.

Acara final Grand Prix Kickboxing Featherweight pula bakal menyaksikan pertembungan Giorgio Petrosyan dengan Samy Sana.