KEUPAYAAN Lionel Messi untuk menjaring dan mencipta gol bermakna jurulatih Jerman, Joachim Low, akan lebih memilihnya untuk menganggotai pasukannya daripada Cristiano Ronaldo.

Perdebatan mengenai kedua-dua bintang LaLiga berkenaan berlanjutan dalam kempen Piala Dunia di Rusia memandangkan masing-masing mengimpikan gelaran terbesar itu buat julung kalinya.

Ronaldo berharap dapat mengulangi kejayaan yang dinikmati Portugal dalam Kejohanan Euro 2016 sementara Messi berusaha menebus kekalahan Argentina dalam final edisi Brazil 2014.

Low berpendapat tonggak Barcelona berkenaan merupakan pemain yang lebih baik, begitupun dia akan berasa senang hati jika memiliki bintang Real Madrid, Ronaldo.

"Saya akan tetap bersama Messi," kata Low kepada Bild.

"Cristiano Ronaldo adalah pemain sensasi, profesional yang sangat baik, mesin pencetak gol yang luar biasa selama bertahun-tahun, namun Messi adalah pemain paling lengkap yang saya saksikan.

"Dia adalah pemain berpasukan yang hebat. Dia mencipta 30 hingga 40 bantuan dalam 10 tahun terakhir serta menyumbat 50 gol.

"Dia mampu memperdayakan lapan atau sembilan pemain dalam lariannya dan jaringannya akan sentiasa berada di dalam ingatan anda."

Low akan cuba untuk membawa cabaran Jerman mempertahankan kejayaan Piala Dunia Russia, prestasi yang berjaya dilakukan oleh dua negara lain.