Malaysia terpaksa berpuashati dengan kedudukan naib juara setelah tewas 1-2 kepada India menerusi penentuan pukulan sudut penalti pada final Kejohanan Hoki Remaja Bawah 18 Tahun (B-18) Asia di Bangkok, Thailand, hari ini.

Perlawanan berkenaan terpaksa diheret ke penentuan pukulan penalti setelah kedua-dua pasukan seri 4-4 pada aksi penuh perlawanan pada kejohanan berkenaan yang turut bertindak sebagai pusingan kelayakan ke Sukan Olimpik Remaja 2018 di Argentina.

Untuk rekod, Malaysia mara ke Sukan Olimpik Remaja 2018 setelah menewaskan Korea Selatan 5-4 menerusi penentuan pukulan sudut penalti pada aksi separuh akhir, semalam.

Pada aksi final hari ini, Malaysia membuka tirai jaringan menerusi Mohamad Akhimullah Anuar Esook seawal minit ke-11 perlawanan sebelum India bangkit melakar dua jaringan pantas, masing-masing menerusi Rahul Kumar Rajbhar pada minit ke-14 dan Vivek Prasad, selang seminit kemudian.

Muhammad Muhibuddin Moharam mengikat kedudukan menjadi 2-2 pada minit ke-15 sebelum Vivek dan Rahul Kumar kembali meletakkan India selesa mendahului 4-2 menerusi gol pada minit ke-18 dan minit ke-20.

Muhammad Noor Firdaus Rosdi menyelamatkan maruah skuad negara kendalian Wallace Tan apabila meledak dua gol pantas, masing-masing pada minit ke-26 dan minit ke-30.

Mengulas mengenai aksi berkenaan, Tan memuji persembahan cemerlang yang dipamerkan pemainnya walaupun ketinggalan 2-4 pada awal babak perlawanan.

"Pemain bermain mengikut strategi hari ini...Walaupun ketinggalan, mereka tidak berputus asa dan bangkit menyamakan kedudukan.

"Memang satu permainan terbaik dan beri satu semangat dan kita boleh memberikan saingan sengit kepada India.Pemain sudah tunjukkan permainan terbaik sepanjang kejohanan termasuk menewaskan beberapa pasukan terbaik seperti Pakistan dan Korea Selatan dan saya amat berbangga dengan aksi mereka," katanya.

Walaupun tewas, Malaysia berjaya meraih anugerah penjaring gol terbanyak yang dimenangi oleh Muhammmad Akhimullah yang meledak 16 gol.

Terdahulu, skuad wanita remaja negara meraih tempat ketiga setelah menewaskan Korea Selatan 5-3 pada perlawanan penentuan ketiga/keempat.

-- BERNAMA