Dua atlet olahraga menjadi sandaran kontinjen Malaysia untuk mencapai sasaran 15 pingat emas pada temasya sukan Para Asia 2018 di sini, pada Jumaat.

Selepas mengumpul 13 pingat emas pada hari keenam temasya itu pada Khamis, Malaysia akan meneruskan misi memburu emas menerusi atlet lontar peluru, Muhammad Ziyad Zolkefli dan pelari 1,500m, Muhamad Ashraf Hisham.

Malaysia kini menduduki tangga kelapan dalam carta pungutan pingat dengan meraih 13 emas, 18 perak dan 19 gangsa sebelum temasya melabuhkan tirai Sabtu ini.

Jumaat adalah hari penentuan untuk kontinjen negara mengulangi pencapaian 15 emas empat tahun lalu di Incheon, Korea Selatan dengan sandaran emas diletakkan kepada dua atlet olahraga tersebut.

BACA: Doa ibu bapa buatkan Mohamad Ridzuan sebak, raih emas ketiga

BACA: Ridzuan Puzi dan Latiff Romly cipta rekod baharu dunia


BACA: PM ucap tahniah kejayaan atlet para pecah rekod dunia

Seandainya, kedua-dua atlet berkenaan menepati sasaran, Malaysia dilihat mampu memperbaiki pencapaian 2014 di Incheon sekiranya perenang 50m kuak kupu-kupu, Jamery Jamba membawa kilauan emas dari Pusat Akuatik Gelora Bung Karno.

Malaysia juga mempunyai peluang untuk merangkul emas jika pemain badminton, Didin Tarwesoh berjaya mengatasi Chu Man Kai dari Hong Kong dalam final perseorangan lelaki kategori SS6.

Tidak boleh menolak kemungkinan peluang pingat emas di Velodrom Antarabangsa Jakarta apabila empat pelumba lelaki negara - Mohamad Yusof Hafizi, Shukor Farhan, Mohd Najib Turano dan Zuhairie Ahmad Tarmizie - bertarung dalam acara kejar-mengejar individu.

-- BERNAMA