JUARA Eropah enam kali, Liverpool akan menentang pendatang baru dalam Liga Perdana Inggeris (EPL), Norwich City pada Jumaat, 9 Ogos dalam perlawanan pertama EPL musim 2019/2020.

Juara bertahan, Manchester City akan memulakan kempen mempertahankan gelaran di London, menentang West Ham pada Sabtu, 10 Ogos.

Sebelum itu, kedua-dua pasukan akan bertemu dalam saingan Perisai Komuniti pada Ahad, 4 Ogos jam 10 malam waktu Malaysia.



Musim baru EPL juga bakal menyaksikan penggunaan Video Bantuan Pengadil (VAR), yang digunakan pada Piala Dunia 2018 dan saingan Piala FA serta Piala Carabao musim lepas.

Dua lagi pasukan baru dalam EPL adalah Aston Villa dan Sheffield United.

Villa akan menentang finalis Liga Juara-Juara Eropah (UCL) Tottenham Hotspur manakala Sheffield akan melawan Bournemouth.

Buat pertama kali dalam sejarah, semua kelab akan diberikan tempoh berehat pada pertengahan Februari, selama dua minggu.

Hujung minggu pertama musim baharu EPL juga akan menyaksikan perlawanan antara Manchester United, yang menamatkan saingan di tangga keenam musim lalu, menentang Chelsea yang menamatkan saingan di tempat ketiga.

Berikut jadual minggu pertama perlawanan EPL musim 2019/2020:

Jumaat 9 Ogos

Liverpool lawan Norwich

Sabtu 10 Ogos

West Ham lawan Man City
Bournemouth lawan Sheffield
Burnley lawan Southampton
Crystal Palace lawan Everton
Leicester lawan Wolves
Watford lawan Brighton
Spurs lawan Astron Villa

Ahad 11 Ogos

Newcastle lawan Arsenal
11 Ogos Man Utd lawan Chelsea