Legenda badminton tanah air, Datuk Lee Chong Wei menyifatkan sambutan Aidilfitri di negara ini sebagai satu keraian yang dinanti-nantikan rakyat segenap lapisan masyarakat, tanpa mengira bangsa dan agama.

Mengimbau kenangan ketika kecil, Chong Wei berkata, antara yang paling dinanti setiap kali ketibaan Syawal ialah hidangan pelbagai juadah enak.

"Time Raya mak bapa akan bawa pergi ke open house saudara beragama Islam dan rumah jiran-jiran Melayu.

"First house tu tak kisah rumah siapa, confirm ada rendang ayam, serunding, sambal sotong dan ketupat. Bestnya. Ada lagi kek batik!" tulis beliau di Instagram.

Walaupun saya bukan beragama Islam dan tidak berpuasa, tapi saya rasa Hari Raya mmg hari yang dinanti-nantikan oleh semua warganegara. Time sekolah baru start penggal, cikgu akan terangkan cuti-cuti perayaan dan cuti semester tahun tu. Budak-budak hafal terus tarikh Hari Raya, Tahun Baru Cina, Hari Gawai, Keamatan, Deepavali dan Christmas. Tarikh-tarikh tulah yg ada chan dibawa ibu bapa pi jalan. Masih ingat zaman kecil-kecil, time Raya mak bapa akan bawa pi open house saudara beragama Islam dan rumah jiran-jiran Melayu. First house tu tak kisah rumah siapa, confirm ada rendang ayam, serunding, sambal sotong dan ketupat. Bestnya. Ada lagi Kuih batik! Aduhai, kluar air liur terpikir… Then petang-petang, ikut jiran Melayu main mercun. I ingat mercun Cina power, pergh melompat I tgk meriam mercun dia. Dia kata meriam dia mesti kena power sebab nak jaga maruah kampung kita! Memang seronok. Itu time dulu ya kekawan, budak-budak skarang jgn main mercun, bahaya! Time masuk sekolah sukan, time Raya kantin akan sediakan hidangan raya special. Rombongan ramai-ramai berbaju raya serbu open house jurulatih. Itu semua kenangan terindah. I ingat masa saya belasan tahun, ada selisih faham dgn pemain Indonesia sorang. Tak sure saper betol saper salah, tapi jumpa jer di gelanggang, pandang panas jer kita dua, mmg tak puas hati. Tiba time raya, teammate nasihat I hantar mesej raya kepada dia. Saya pun msg, “Selamat Hari Raya. Macam sukan badminton, kita restart kosong-kosong pak. Maaf zahir dan batin”. Dari saat itu sampailah sekarang, kami masih berkawan baik. Kawan-kawan semua, saya faham semua berasa sedih sebab Raya kali ini mungkin terjejas disebabkan coronavirus. Saya hanya boleh menasihatkan semua agar bersabar. Kesabaran tahun ini bakal dibalas dengan kenikmatan perayaan hari raya tahun-tahun kelak untuk anak-cucu kita, sepertimana kamu menikmati suasana raya time dulu-dulu. Saya, @wongmewchoo dan dua anak lelaki @kingstonleekc @terrance_leekj ingin mengambil kesempatan ini untuk mengumpul sepuluh jari, meminta ampun serta mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua yang meraikannya. Seperti sukan badminton, kita restart ya…. Kosong-kosong.

A post shared by Datuk Wira Lee Chong Wei (@leechongweiofficial) on


Bekas pemain nombor satu dunia itu turut berkongsi kisah tentang perselisihan faham dengan seorang pemain Indonesia yang tidak dinamakan.

Namun, hanya dengan satu mesej 'Selamat Hari Raya', hubungan mereka baik sehingga kini.

"Tak pasti siapa betul siapa salah, tapi jumpa saja di gelanggang, memang panas dan tak puas hati.

"Rakan sepasukan nasihat saya hantar mesej raya kepada dia. Saya pun mesej, 'Selamat Hari Raya. Macam sukan badminton, kita restart kosong-kosong pak. Maaf zahir dan batin'.

"Dari saat itu sampailah sekarang, kami masih berkawan baik," ceritanya.

Dalam pada itu, Chong Wei turut meluahkan rasa sedih apabila Aidilfitri tidak dapat disambut seperti kebiasaan tahun ini, namun tetap positif situasi mencabar hari ini membawa hikmah tersendiri.

"Kesabaran tahun ini bakal dibalas dengan kenikmatan perayaan hari raya tahun-tahun kelak untuk anak-cucu kita, sepertimana kamu menikmati suasana raya dahulu," katanya.