LIVERPOOL 1 EVERTON 0

Curtis Jones mendedahkan dia sempat dilanda kekecewaan berikutan kekurangan peluang dalam pasukan utama di Liverpool sebelum meledak gol tunggal perlawanan dalam pertemuan 'derby' Merseyside yang luar biasa di Anfield, awal pagi tadi.

Pemain tengah remaja itu beraksi buat kali keempat musim ini untuk juara Eropah dan dunia berkenaan yang kini selesa menerajui Liga Perdana Inggeris (EPL) dengan 13 mata.

Berikutan persaingan sengit untuk merebut tempat dalam skuad utama The Reds, pemain tempatan itu mendapati peluang terhad adalah situasi yang sukar.

Bagaimanapun, dia mengambil kesempatan yang ada dalam pertembungan Piala FA itu dengan meledak gol tunggal perlawanan ke atas Everton apabila menewaskan penjaga gol England, Jordan Pickford, dari jarak 20 meter.

"Saya turun dan cuba bermain dengan gaya sendiri," katanya kepada BBC Sport.

"Saya berdepan tempoh yang agak sukar - mungkinlah tidak begitu sukar, tetapi kadang-kadang ia mengecewakan.

"Berada di bangku simpanan, saya mendapat sedikit peluang tetapi kemudian saya kembali diletakkan di bangku simpanan. Ada masanya di dalam minda, saya merayu agar diturunkan.

"Saya hanya cuba untuk membuktikan kemampuan. Saya harap dapat melakukannya melalui prestasi yang baik dan seperti yang diperkatakan oleh semua orang, ia satu jaringan yang hebat."

Adam Lallana, yang menggalas peranan sebagai ketua pasukan sejurus James Milner dikeluarkan akibat kecederaan, melahirkan simpati terhadap Jones tetapi mengingatkan gandingannya di bahagian tengah itu bahawa dia sedang "bermain untuk pasukan terbaik di dunia".

Menurutnya: "Pemain muda telah bertindak cemerlang sepanjang musim ini, termasuk ketika dalam latihan dan perlawanan seperti ini.

"Ia satu tempoh yang mengecewakan buat mereka kerana mereka pasti mahu beraksi.

"Tempoh seperti ini akan membuka peluang kepada mereka untuk menunjukkan keupayaan. Seperti yang dikatakan pengurus, mereka lebih daripada sekadar bersedia untuk beraksi.

"Ia sesuatu yang mengecewakan kerana mereka sedang mewakili pasukan terbaik di dunia. Itulah hakikatnya.

"Mereka berlatih dengan kami pada setiap hari dan saya gembira (Jones) dapat memanfaatkan peluangnya - sama seperti orang lain."

Tambah Jones lagi: "Saya tidak boleh (menggambarkannya). Bagi saya, ia sesuatu yang hebat untuk berada di sekitar (pemain) ini pada setiap hari dan belajar daripada mereka yang berpengalaman, yang mengharungi karier yang hebat.

"Terdapat pemain bertaraf dunia dalam pasukan ini, seperti yang anda boleh lihat dan setiap hari saya banyak belajar. Saya fikir ia dibuktikan di padang."