Polis Nevada Amerika Syarikat telah memohon secara rasmi kepada pihak berkuasa Itali untuk mendapatkan sampel DNA dari bintang bola sepak Portugal dan Juventus, Cristiano Ronaldo bagi membantu siasatan berhubung dakwaan merogol seorang wanita hampir 10 tahun yang lalu di Las Vegas.

Langkah yang dikatakan dapat membantu memberi jawapan pasti kepada kes itu.

Ronaldo, 33, sehingga kini tidak mengaku bersalah dan sebelum ini berkata menerusi peguamnya bahawa hubungan seksnya dengan wanita terbabit adalah atas dasar suka sama suka.

BACA: Majalah Jerman berdepan saman selepas lapor dakwaan wanita dirogol Cristiano Ronaldo

Tuduhan rogol itu timbul pada September tahun lalu selepas wanita yang pernah didampingi Ronaldo, Kathryn Mayorga memfailkan saman terhadapnya di Nevada menuduh Ronaldo merogolnya di sebuah hotel pada 2009, sebelum membayar Mayorga AS$375,000 untuk menutup mulut.


Peguam Mayorgha kemudiannya menuntut AS$200,000 dalam bentuk pampasan dan membatalkan satu perjanjian ‘tidak mendedahkan’ yang didakwa ditandatangani secara paksa.

Sementara itu WSJ melaporkan pihak berkuasa Nevada sedang memohon sampel DNA Ronaldo bagi memadankannya dengan sampel daripada sepasang baju yang dipakai Mayorga pada malam kejadian didakwa berlaku.

Pakaian itu dikatakan kini berada di pihak penyiasat.