TOTTENHAM akan memotong gaji 550 kakitangannya sebanyak 20 peratus pada bulan ini dan depan berikutan krisis penularan koronavirus baru (COVID-19), menurut Pengerusi Spurs, Daniel Levy, semalam.

Spurs muncul pasukan Liga Perdana Inggeris (EPL) kedua selepas Newcastle United untuk memanfaatkan skim yang diperkenalkan Kerajaan United Kingdom, yang membolehkan pekerja menuntut 80 peratus daripada gaji mereka dengan jumlah maksimum £2,500 (RM13,361) sebulan.

Levy berharap pemain juga akan bersetuju walaupun Ketua Eksekutif Persatuan Pemain Bolasepak Profesional (PFA), Gordon Taylor, minggu ini merancang untuk menghalang langkah pemotongan gaji.

"Operasi kelab ini banyak yang perlu dihentikan. Ramai peminat kami akan kehilangan pekerjaan dan kebanyakan orang akan berasa bimbang tentang masa depan mereka," kata Levy dalam satu kenyataan yang diterbitkan di laman sesawang Spurs.

"Penaja kami akan bimbang dengan perniagaan mereka dan rakan media kami tidak mempunyai kepastian apakah kami akan menyambung aksi atau kami akan dibenarkan untuk bermain di hadapan peminat kami. Sementara itu, kelab itu mempunyai kos tahunan yang bernilai beratus-ratus berjuta-juta.


"Kita telah melihat beberapa kelab terbesar di dunia seperti Barcelona, Bayern Munich dan Juventus mengambil langkah serupa untuk mengurangkan kos mereka.

"Setelah mengambil langkah untuk mengurangkan kos, ia adalah satu keputusan yang sukar - bagi melindungi pekerjaan - dengan mengurangkan kesemua gaji 550 orang termasuk pengarah dan pekerja yang bukan pemain sepanjang bulan ini dan depan menerusi pemotongan gaji sebanyak 20 peratus melalui skim kerajaan.

"Kami akan terus mengkaji kedudukan ini."

Tambahnya: "Kami berharap perbincangan semasa antara Liga Perdana, PFA dan LMA (Persatuan Pengurus-Pengurus) akan mempengaruhi keputusan pemain dan jurulatih untuk menyumbang sedikit demi sistem kitaran bola sepak.

"Saya tidak meragui bahawa kita akan mengatasi krisis ini tetapi kehidupan akan mengambil sedikit masa untuk kembali normal."