PRODUKSI gelanggang gusti profesional, World Wrestling Entertainment (WWE) pada Rabu, membuat keputusan sukar apabila menghentikan kontrak beberapa atlet gusti mereka termasuk bintang, Kurt Angle.

Keputusan itu dibuat susulan berdepan potongan bajet syarikat akibat pandemik COVID-19.

Menerusi kenyataan ringkas, WWE berkata pihaknya akan mengurangkan bayaran ahli barisan tertinggi dan eksekutif selain turut mengurangkan kos operasi dan bayaran krew bakat-bakat yang masih berkhidmat.

“Memandangkan situasi ketidaktentuan ini, syarikat telah mengenal pasti beberapa nama yang perlu dilepaskan dan membuat keputusan untuk ‘merehatkan’ sementara mereka yang terbabit dengan kadar segera,” tulis kenyataan itu seperti dipetik dari agensi berita CNN.

Selain Kurt Angle yang sebelum ini juga sebagai penerbit, antara bintang gusti lain yang turut menerima nasib sama ialah Curt Hawkins, Lio Rush, Drake Maverick, No Way Jose dan Mike Chioda.

Kenyataan itu turut menyenaraikan barisan bintang lain termasuk Maria Kanellis, EC3, Aiden English, Lio Rush, Primo dan Epico sementara memberi ucapan selamat maju jaya buat mereka.

Produksi WWE, sebelum ini, mendapat ‘lampu hijau’ untuk kembali ditayangkan semula selepas mendapat persetujuan oleh pejabat Gabenor Florida yang meletakkan rancangan itu sebagai salah satu perkhidmatan penting.

BACA: COVID-19: WWE diisytihar 'perkhidmatan penting', kembali bersiaran langsung di televisyen

Sementara itu, berita sedih itu turut mendapat reaksi para atlet profesional sukan hiburan itu menerusi laman Twitter mereka.

“Saya ingin berterima kasih kepada WWE untuk saat-saat yang saya habiskan di sana. Saya membuat ramai kawan-kawan baharu dan berpeluang untuk bekerja dengan orang-orang yang penuh berbakat,” tulis Kurt.