Jaguh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei meneruskan aksi cemerlang dalam usaha memburu gelaran ketujuh Kejohanan Terbuka Jepun dengan melangkah ke saingan suku akhir di Gimnasium Tokyo Metropolitan di Tokyo,hari ini.

Selaku juara bertahan dan pilihan kelima, Chong Wei, bagaimanapun, terpaksa berhempas pulas untuk menumpaskan pemain Indonesia, Tommy Sugiarto 22-20, 21-17 dalam masa 47 minit pada pusingan kedua, menurut laman sesawang Persekutuan Badminton Dunia (BWF) www.bwfworldsuperseries.com.

Chong Wei akan berdepan dengan pemain pilihan keempat, Chow Tien Chen dari Taiwan pada perlawanan suku akhir esok.

Dalam pada itu, beregu lelaki negara, Ong Yew Sin/Teo Ee Yi, melakarkan kejutan apabila menundukkan beregu pilihan kelapan, Lee Jhe-Huei/Lee Yang dari Taiwan, 21-18, 21-12.

Beregu negara itu akan menentang beregu tuan rumah, Takuto Inque/Yuki Kaneko di peringkat suku akhir esok pada kejohanan yang menawarkan hadiah wang tunai US$325,000 (RM1.36 juta).

Cabaran Malaysia dalam acara perseorangan wanita dan beregu campuran berakhir di pusingan kedua selepas kalah kepada lawan masing-masing.

Soniia Cheah mengalami kekalahan straight set 21-14, 21-14 kepada pemain pilihan kelapan, Zhang Beiwen dari Amerika Syarikat manakala gandingan Goh Soon Huat/Shevon Jemie Lai kalah mengejut di tangan wakil tuan rumah, Takuro Hoki/Sayaka Hirota 16-21, 25-23, 20-22.

Dalam pada itu, bekas pemain negara, Lim Khim Wah yang berganding dengan bekas juara Olimpik, Yoo Yeon Seong dari Korea Selatan, gagal mara ke suku acara beregu lelaki selepas kalah 21-18, 21-19 kepada beregu pilihan keempat, Takeshi Kamura/Keigo Sonoda dari Jepun.

Seorang lagi bekas pemain negara, Tan Boon Heong yang berganding dengan bekas juara Olimpik dari Indonesia, Hendra Setiawan turut tersingkir 21-8, 21-13 di tangan beregu pilihan kedua, Mathias Boe/Carsten Mogensen dari Denmark.

Wakil beregu wanita negara, Chow Mei Kuan/Lee Meng Yean turut tersingkir awal pada pusingan pertama semalam.

-- BERNAMA