Kerajaan dan Persekutuan Bola Sepak Argentina, Paraguay serta Uruguay pada Selasa menandatangani memorandum persefahaman, untuk mengemukakan bidaan bersama menjadi tuan rumah Piala Dunia 2030, lapor agensi berita Xinhua.

"Memorandum itu membuktikan kerjasama yang akan diberikan kerajaan... kepada persekutuan untuk mempersiapkan dan mengemukakan bidaan," kata Menteri Luar Paraguay, Eladio Loizaga pada majlis menandatangani memorandum berkenaan di Asuncion.

Presiden Paraguay, Horacio Cartes bertemu dengan Loizaga dan rakan sejawatannya, Jorge Faurie dari Argentina, dan Rodolfo Nin Novoa dari Uruguay, serta wakil-wakil persekutuan dan Konfederasi Bola Sepak Amerika Selatan (Conmebol) di Istana Presiden di Asuncion.

Bercakap kepada pemberita, Faurie berkata, "Kami yakin dunia bola sepak antarabangsa akan memberikan peluang kepada kami untuk menjadi tuan rumah."

Beliau menambah, gabungan ketiga-tiga negara itu susulan "visi rakyat" yang mahu melihat penganjuran Piala Dunia di rantau berkenaan, 100 tahun selepas temasya pertama, di Uruguay pada 1930.

Penganjuran Piala Dunia yang pertama menyaksikan Uruguay muncul juara menewaskan Argentina 4-2 dalam perlawanan akhir.

FIFA akan mengumumkan tuan rumah Piala Dunia 2030 pada 2023.

-- BERNAMA