Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), mengesahkan sebanyak 12 pasukan Liga Malaysia (Liga-M) telah berjaya melengkapkan penswastaan kelab, yang turut merangkumi proses pemisahan daripada persatuan bola sepak (FA) ke kelab bola sepak (FC).

Dua belas pasukan itu adalah Johor Darul Ta'zim (JDT), Sarawak United FC, Petaling Jaya City FC, Armed Forces FC, Negeri Sembilan, Kelantan United FC, Melaka, Terengganu FC, Kuching FA, Sabah, Kuala Lumpur dan Perak, menurut kenyataan FAM.

Selangor, Kelantan dan Felda United FC merupakan tiga pasukan yang sedang memasuki peringkat akhir proses itu, manakala Pahang, Pulau Pinang dan Kedah, masih dalam peringkat pertengahan proses.

Polis Diraja Malaysia (PDRM), Universiti Teknologi Mara (UiTM FC) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM FC) pula berada dalam peringkat awal proses penswastaan, yang akan tamat pada 30 Sept.

"Tahniah atas kesungguhan dan kerja keras yang ditunjukkan oleh pengurusan tertinggi serta para pegawai untuk berjaya menyerahkan semua dokumen diperlukan, dalam melengkapkan proses penswastaan ini," kata Pengerusi Jawatankuasa Khas Bola Sepak Profesional FAM Mohd Firdaus Mohamed.

Mohd Firdaus berkata, surat peringatan terakhir telah pun dihantar kepada pasukan-pasukan yang masih belum melengkapkan proses penswastaan itu.

Beliau berkata, pasukan yang gagal berbuat demikian tidak akan diterima mengambil bahagian dalam saingan Liga Super dan Liga Premier, selain pertandingan di peringkat Konfederasi Bolasepak Asia (AFC) jika layak.

"Ingin ditekankan tarikh akhir yang ditetapkan iaitu 30 Sept 2020 tidak boleh dianjakkan lagi, dan ia perlu diberi perhatian serta tindakan segera, daripada pengurusan dan pegawai pasukan," katanya.