UMNO perlu dibentuk sebagai parti pembangkang yang progresif untuk memenangi semula hati rakyat dan kembali mentadbir Kerajaan Pusat pada pilihan raya akan datang.

Calon Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata, parti itu kini perlu bersifat lebih terbuka dengan budaya mengkritik, namun ia bukan syarat untuk melontarkan fitnah sewenang-wenangnya.

"Untuk ubah pemikiran ahli UMNO, kita mesti menjadi pembangkang progresif terlebih dahulu.

"Apa yang dimaksudkan dengan progresif ialah, berani melontarkan kritikan membina, seperti berdialog berasaskan fakta sama ada dengan pihak lawan mahupun orang awam," katanya dalam satu kenyataan di laman Facebook miliknya, pada Rabu.

BACA: Gaya hidup pemimpin UMNO yang mewah punca kekalahan BN - Ahmad Said

BACA:
Najib harap pimpinan baharu sayap UMNO dapat galas tanggungjawab

Sebelum ini, bercakap pada program Dialog Naib Presiden di Astro AWANI, Johari berpendapat penolakan terhadap UMNO dan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu adalah atas dasar faktor kredibiliti dan integriti parti serta pemimpinnya.

Dalam pada itu katanya, UMNO harus membersihkan imej parti berkenaan daripada terus dikaitkan dengan amalan rasuah agar kepercayaan rakyat boleh dikembalikan.

"Kita tidak lagi boleh dilihat sebagai sebuah parti yang dikaitkan dengan rasuah.

"Kita kena pastikan UMNO ditadbir dengan satu sistem yang lebih cekap dan sistematik.

"Tindakan demikian bakal mengembalikan kepercayaan ahli UMNO yang lain serta rakyat yang berada di luar sana," ujarnya.

Johari turut meletakkan tiga lagi aspirasi utama yang lain seperti jiwa yang bersiap siaga untuk berkorban, semangat kerja berpasukan serta nilai integriti dan kredibiliti dalam kepimpinan.

Tegasnya, pemimpin dan ahli UMNO harus diterapkan jiwa yang rela berkorban dari aspek tenaga, masa serta wang ringgit.

"Kemudian, kita juga kena memegang teguh elemen integriti dalam kepimpinan dan memastikan semua pemimpin UMNO saling bantu membantu antara satu sama lain.

"Saya percaya dengan semangat yang sedemikian rupa, UMNO dapat kembali berjuang demi bangsa, agama dan negara kita dengan lebih berkesan dan efektif," katanya.

Johari merupakan antara tujuh calon merebut jawatan naib presiden selain Datuk Seri Ahmad Said, Datuk Seri Ismail Sabri, Datuk Seri Mahdzir Khalid, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Datuk Seri Tajuddin Rahman dan Sheikh Razak Sheikh Hamid.