Usaha membawa UMNO kembali ke fitrah perjuangan perlu diterjemah dalam kepimpinan UMNO pasca pemilihan parti keramat Melayu itu penghujung bulan ini.

Calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Wan Md Hazlin Agyl Wan Hassan menegaskan fungsi UMNO di peringkat cawangan perlu diperkukuh dan bukan sahaja berfungsi ketika berlangsungnya pemilihan parti.

"Berkenaan keterlibatan semua peringkat daripada cawangan sehingga ke pusat yang membawa kepada kebersamaan dan pemerkasaan cawangan-cawangan di seluruh negara.

"Kenapa pemerkasaan? Ini kerana cawangan hanya dilihat sebagai tempat untuk membuat mesyuarat sebaliknya cawangan adalah asas utama parti kerana tanpa mereka bahagian tidak akan wujud dan pusat tidak akan wujud," katanya yang turut mahu satu undi untuk satu ahli UMNO ketika sesi Dialog Calon Ketua Pemuda UMNO 2018 di Astro AWANI semalam.


Memberi reaksi sama adalah pencabarnya, Khairul Azwan Harun yang kini menyandang jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

"Sesiapa sahaja yang menjadi Ketua Pemuda UMNO selepas ini, tidak kira saya atau pun sahabat saya, apa yang penting ialah kita kena berani membawa pembaharuan tersebut.

"Perlu berani jikalau terpaksa tegur (pemimpin). Kita sendiri perlu saling menegur kerana apa niat kita adalah untuk mencipta kebaikan daripada teguran kita itu. Niat kita adalah untuk mebawa pembaharuan. Jadi kita buat dan jangan takut," tegasnya.


Dalam pada itu, Ahli Parlimen Paya Besar yang juga Ketua Pemuda UMNO Pahang, Mohd Shahar Abdullah berkata, usaha menghidupkan kembali UMNO itu perlu hadir dari kalangan pemuda.

"Apa yang paling penting adalah untuk kita lakukan sesuatu untuk institusi Pemuda itu. Saya nampak yang paling penting kita mesti kembali kepada fitrah anak muda.

"Oleh sebab itu saya mengambil keputusan untuk bertanding kerana saya mahu kita menjadi pembangkang di Dewan Rakyat yang boleh membuat semak dan imbang terutama menerusi dasar yang dilaksanakan kerajaan kini," katanya.


Bagaimanapun, bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki penolakan rakyat terhadap UMNO dan Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) disebabkan oleh parti itu terpalit dengan isu berkaitan integriti dan urus tadbir.

"Ia bermula dengan pemilihan ini, dalam mana rakyat sedang menanti-nantikan siapakah pemimpin yang akan dipilih oleh perwakilan.

"Kita ditolak rakyat bukan kerana perjuangan UMNO yang tidak kudus dan suci sifatnya, UMNO bukan ditolak kerana perjuangan Islam atau Melayu.

"61 tahun UMNO berjuang, kita telah membuktikan bahawa negara stabil dan aman hasil daripada perjuangan UMNO.

"Sebaliknya, ia adalah hasil kealpaan, kesombongan dan ketamakan kita. Kita dilihat bergelumang dengan isu-isu integriti, rasuah dan sebagainya. Akhirnya rakyat menolak kita," tambahnya.


Astro AWANI membuka tirai Pemilihan UMNO 2018 dengan menganjurkan Debat AWANI yang meraikan percambahan idea dan buah fikiran yang mana para perwakilan UMNO akan menentukan pemimpin mereka dalam memastikan parti itu bukan sahaja menang pada PRU akan datang sebaliknya terus kekal relevan pada masa akan datang.