“Cucu, cucu nak mencelah, cucu,” kata Ahli Parlimen Tanjung Karang, Tan Sri Noh Omar ketika Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman ingin mencelah dalam perbahasan Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim kemudian menyambung: “Tanya atuk (merujuk kepada Dr Mahathir) kenapa dia letak jawatan.”

“Boleh mencelah?” tanya Syed Saddiq sebelum Noh sekali lagi mencelah: “Bagi cucu, cucu nak mencelah.”

Mungkin kelihatan biasa buat sesetengah pihak namun insiden itu menjadi bualan malah trending di Twitter, iaitu di tangga kedua selepas tanda pagar Dewan Rakyat.

Kebanyakannya memberikan sokongan kepada Syed Saddiq dan berasakan tidak wajar beliau diperlakukan sebegitu, lebih-lebih lagi daripada wakil rakyat yang lebih senior daripadanya.

Seorang pengguna Twitter, Ok Sokmo (@ShaanGom) berkata tahap tidak hormat terhadap Syed Saddiq di Parlimen menunjukkan bagaimana golongan belia dilayan dan dipandang rendah.

“Susah sangatkah mahu tutup mulut sekejap saja dan dengarkan apa yang dia katakan? Ini pula sebelum mula bercakap sudah kena ejek,” ciapnya.

Seorang pengguna Twitter, Ok Sokmo (@ShaanGom) berkata tahap tidak hormat terhadap Syed Saddiq di Parlimen menunjukkan bagaimana belia dilayan dan dipandang rendah.

Seorang lagi pengguna, Wan Afifi Zawawie (@afifizawawie) menciap: “Cara Syed Saddiq diejek dan diperlekehkan di Parlimen adalah bukti bagaimana pandangan dan pendapat belia sering dibiarkan dan diabaikan oleh generasi lama.

“Biarkan belia mengambil alih dan membawa Malaysia ke tempat yang lebih baik,” tulisnya.

Seorang lagi pengguna, Wan Afifi Zawawie (@afifizawawie) menciap: “Cara Syed Saddiq diejek dan diperlekehkan di Parlimen adalah bukti bagaimana pandangan dan pendapat belia sering dibiarkan dan diabaikan oleh generasi lama.

Sejak pagi, sidang tersebut kecoh, gegak-gempita dan suara-suara ‘menyerang dan diserang’ itu datang baik daripada pihak pembangkang mahupun kerajaan, tidak kira yang berusia atau yang muda.

Sidang Dewan Rakyat yang berlangsung pada Isnin mencatat pelbagai sejarah baharu termasuk pelantikan Yang Dipertua Dewan Rakyat yang baru, Datuk Azhar Azizan Harun.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said pula menjadi wanita pertama dilantik sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat.


Dalam pada itu, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof akur dengan pengosongan jawatannya sebagai Yang Di-Pertua Dewan Rakyat dan menyifatkan proses tersebut telah dilaksanakan mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Mohamad Ariff berkata sejak dari awal beliau telah menjelaskan bahawa akan mengosongkan jawatan tersebut sekiranya ia dibuat mengikut Perlembagaan Persekutuan.