Semua ahli parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) telah menyatakan sokongan penuh mereka terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ketika menghadap Yang Di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah.

Ketua Penerangan Bersatu, Dr Radzi Jidin dalam satu kenyataan menyeru ahli-ahli Bersatu agar bertenang dan memberi keyakinan penuh kepada pimpinan untuk menangani situasi politik semasa.

"Kita yakin bahawa situasi politik ini akan dapat diselesaikan dengan segera.

"InsyaAllah parti dan negara kita akan muncul lebih gagah dan bersatu padu di bawah
kepimpinan YAB Tun Dr Mahathir," katanya.

Pada Isnin, Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan partinya keluar dari Pakatan Harapan dan semua wakil rakyatnya juga tidak lagi bersama gabungan tersebut.

Sejurus selepas pengumuman yang dibuat Muhyiddin itu, Dr Mahathir mengumumkan peletakkan jawatannya sebagai Pengerusi Bersatu.

Salah seorang Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu, Datuk A. Kadir Jasin menerusi tulisan diblognya memberitahu Dr Mahathir merayu agar barisan pemimpinan parti itu tidak memaksa beliau memungkiri janji untuk menyerahkan kuasa kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurut Kadir, perkara tersebut dijelaskan oleh Dr Mahathir ketika menyuarat MPT Bersatu pada Ahad.

Malah Kadir juga menjelaskan Dr Mahathir kecewa kerana ahli MPT Bersatu lebih mengikut cakap setiausaha politik beliau berbanding dirinya.

BACA: Hear ye, Malaysians, hear ye! AKJ was party

BACA: Tun M rayu MPT Bersatu tidak paksanya mungkir janji dengan Anwar - Kadir Jasin