Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan, sehingga kini, beliau masih lagi menjawat kedudukan sebagai Perdana -Menteri melainkan telah dititah menghadap oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bagi memaklumkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah memenuhi kehendak Perlembagaan Persekutuan untuk menukar kerajaan.

Bahkan, tegas Muhyiddin, sekiranya beliau sendiri sudah mengemukakan surat peletakan jawatan atau menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen, maka situasinya akan berbeza sama sekali.

Menurut Perdana Menteri, beliau tidak mendapat sebarang pemakluman dititah menghadap Yang di-Pertuan Agong berhubung perkara tersebut.

"Kalau itulah keadaannya, maka ia salah satu dari apa yang diperuntukan dalam Perlembagaan.

"Maka saya tidak lagi berada di situ sebagai Perdana Menteri dan saya serah surat untuk letak jawatan dan kalau Yang di-Pertuan Agong terima maka kosong jawatan itu.

"Atau ada perkara kedua, kalau saya fikirkan situasi di negara kita sebegini rupa bukan kerana saya mahu kekal sebagai Perdana Menteri tetapi ikut peruntukan dalam Perlembagaan maka saya akan ajukan cadangan pada Yang di-Pertuan Agong untuk Parlimen ini dibubarkan dan diperkenan untuk bubarkan maka Parlimen Malaysia bubar," katanya ketika berucap pada Majlis Rapat Umum dan Semarak Perikatan Nasional (PN) di Dewan Pisompuruan, Tambunan pada Jumaat.


Dalam masa sama Pengerusi PN itu menjelaskan, kedudukannya sebagai Perdana Menteri adalah seiring dengan apa yang termaktub dalam Perlembagaan.

Muhyiddin juga memberitahu, beliau ada merujuk mengenai isu jawatannya itu kepada Peguam Negara,
Tan Sri Idrus Harun yang mengesahkan beliau masih Perdana Menteri.

"Saya tidak mengatakan bahawa saya menolak apa yang ada dalam Perlembagaan, saya adalah pemimpin bertanggungjawab dan saya patuh pada Perlembagaan.

"Saya berdiri di Tambunan ini kerana saya masih Perdana Menteri dan saya tidak gila kuasa," tegas Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu lagi.

BACA: MP UMNO sokong Anwar? Ini pandangan Tun Mahathir

BACA: Dakwaan Anwar hanya 'Sindrom September' - Takiyuddin

BACA:
Saya tidak tahu menahu tentang 'Langkah Anwar' - Nazri Aziz

Perdana Menteri berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Anwar yang mendakwa sudah memperolehi sejumlah Ahli Parlimen yang mencukupi bagi membentuk kerajaan baharu.

"Dia (Anwar) buat kenyataan, tetapi bila media tanya dia siapa yang menyokong dia, dia tidak jawab dan dia kata tunggu.

"Dia kata bilangannya besar hampir dua per tiga, kalau begitu sudah macam luar biasa dan saya tidak mahu menolak begitu sahaja kenyataan itu kerana ia mengenai kedudukan saya,” ujar beliau lagi.