Konsep perpaduan ummah oleh keseluruhan pemimpin Melayu dari segenap parti politik menjamin penyatuan serta perpaduan bagi menyenangkan proses bina semula negara.

Penyelaras Parlimen Jasin, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata, kestabilan politik Melayu amat penting untuk menjamin kemampanan lanskap politik negara yang teruk dibinasakan rejim kleptokrasi pada suatu masa dahulu.

"Saya menyokong penuh kenyataan Bekas Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam menyeru keseluruhan rakyat agar bersatu padu ke arah membina sebuah negara yang harmonis serta maju jaya.

"Walaupun Hishammuddin masih lagi salah seorang tokoh pemimpin UMNO; namun saranan seperti ini harus diambil serius oleh semua khususnya tokoh-tokoh pemimpin politik yang bakal mengacu hala-tuju masa depan negara yang tercinta ini.

"Sebab itu saya sering kata tidak semua pemimpin-pemimpin UMNO itu tidak baik. Hanya segelintir sahaja tokoh-tokoh pemimpin UMNO yang rakus kuasa dan berkepentingan diri dan harus ditolak rakyat secara total," katanya dalam satu kenyataan di sini, pada Ahad.



Khairuddin mengulas catatan terbaharu di laman sosial Hishammuddin baru-baru ini mengenai perpaduan serta keharmonian negara.

Dalam pada itu jelas Khairuddin, pengukuhan dan semangat bersatu padu dalam lanskap politik Melayu akan melimpahkan nikmat kepada keseluruhan kaum-kaum lain tanpa mengira bangsa atau agama.

"Keseluruhan kaum-kaum lain adalah saudara kita dari bumi Malaysia yang bertuah ini. Bangsa Melayu sama sekali tidak akan berkompromi dengan agenda politik sempit dan unsur-unsur yang berbaur perkauman.

"Saya ‘angkat topi’ kenyataan Hishammuddin. Apabila pulang dari Mekah nanti, saya akan membuat pertemuan dengan Hishammuddin serta rakan-rakan lain ke arah penganjuran 'Majlis Perpaduan Ummah' bagi merapatkan lagi saf perjuangan bangsa Melayu di samping menjaga kepentingan hak kaum-kaum lain di tanahair kita.

"Masanya sudah sampai untuk kita anjurkan satu platform penyatuan bangsa Melayu ke arah menjamin survival kepimpinan Melayu di samping para sahabat dari kaum-kaum lain di Malaysia," ujarnya.

TONTON: Semua pemimpin parti Melayu perlu sahut seruan Tun Dr Mahathir

BACA:
'Bakulsampahkan' komponen PH yang gugat penyatuan parti Melayu - Rahim

Sebelum ini, Hishammuddin dilaporkan mengambil pendirian sederhana berkenaan isu penyatuan parti politik yang mewakili orang Melayu.

Ahli Parlimen Sembrong itu berkata, dalam hal tersebut, semua pihak termasuk parti Melayu dalam Pakatan Harapan (PH) perlu menyatakan pendirian masing-masing.

Namun baginya, mana-mana pihak tidak perlu menampilkan sikap angkuh dan sombong apabila memberikan pandangan tentang isu tersebut.

Hishammuddin turut berkata, selain daripada perpaduan dalam kalangan orang Melayu, para pemimpin parti politik juga perlu menitikberatkan perpaduan antara kaum di negara ini.