KOTA BHARU:Kemenangan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah pada Sabtu memberi isyarat kepimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin diterima rakyat.

Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata ia turut bermakna bentuk kerjasama politik yang diwujudkan melalui Perikatan Nasional (PN) dan Muafakat Nasional (MN) diterima baik.

"Saya tengok ada satu isyarat yang jelas daripada rakyat apabila Warisan tewas dan gabungan (GRS) menang. Ini petunjuk yang jelas... kepimpinan TSMY (Muhyiddin) dengan pakej ekonomi membantu (rakyat) musim COVID-19 diterima baik rakyat.


"Itu isyarat dihantar rakyat... saya tengok perlu kepada suatu bentuk permuafakatan... tidak ada satu parti yang dominan yang boleh buat keputusan sendiri... yang bermakna semua parti perlu duduk dan bincang bersama...

"Dalam kata lain, tiada abang besar... kena duduk bincang... Gabungan parti seperti ini merupakan satu realiti baru politik tanah air," katanya di sini, pada Ahad.

Pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah Ke-16, GRS yang dianggotai Perikatan Nasional (PN), Barisan Nasional (BN) dan Parti Bersatu Sabah (PBS), memperoleh 38 kerusi DUN daripada 73 yang dipertandingkan.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, isyarat berkenaan mungkin boleh dijadikan pembayang untuk mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU).

"Saya nak kata selesa tak juga, tapi politik ada cabaran... cuma petanda itu amat baik bagi kami di Semenanjung khususnya kalau kerajaan sedia untuk bubar Parlimen dan sebagainya," katanya.