Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menegaskan, sekarang bukan masanya untuk mengulas mengenai kenyataan beliau wajar diberi laluan sebagai Perdana Menteri apabila Pakatan Harapan (PH) kembali menerajui kerajaan Persekutuan.

Sebaliknya, kata Shafie, tumpuan beliau dan seluruh jentera parti adalah pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah yang akan berlangsung 26 September ini.

Menurut Shafie, menjelang hari pembuangan undi kurang seminggu dari sekarang, beliau enggan menyentuh soal-soal yang tiada kaitan dengan pilihan raya.

"Tiada keperluan untuk memperkatakan soal tersebut (laluan sebagai Perdana Menteri). Kita mahu beri fokus kepada pilihanraya terlebih dahulu. Kita akan lihat perkara itu selepas pilihan raya (PRN Sabah),” katanya yang ditemui dalam siri jelajah kempen Warisan Plus yang diadakan di Tenom pada Ahad.

Shafie berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Setiausaha Agong DAP, Lim Guan Eng yang menyatakan agar laluan diberi kepada Shafie untuk menjadi Perdana Menteri dan meminta agar Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berundur.

Dalam wawancara bersama sebuah portal berita, Guan Eng berkata, Anwar dan Mohd Shafie tetap menjadi pilihannya untuk menjawat jawatan tersebut.

Bagaimanapun, kata Ahli Parlimen Bagan itu, sekiranya Anwar tidak mendapat jumlah sokongan yang mencukupi, Shafie perlu diberi peluan dan penghormatan sewajarnya.