Tidak ada sesiapa dapat menyangkal bahawa UMNO telah direhatkan oleh bangsa Melayu agar ia dapat memuhasabah diri.

Calon Exco Pemuda UMNO, Mohd Nizham Abdullah Hamidi berkata, tidak ada sesiapa yang dapat lari daripada kenyataan bahawa UMNO telah dihukum oleh bangsa Melayu kerana lalai dan terkhilaf dalam perjuangannya.

"Ini realiti yang perlu dihayati oleh setiap warga parti termasuk barisan kepimpinan di semua peringkat. Namun untuk mengatakan UMNO telah mati, juga tersasar dari kebenaran.

"Apa yang diperlukan adalah kesetiaan dan keikhlasan setiap warga UMNO untuk melakukan perubahan agar sisa-sisa perjuangan yang masih ada boleh dijadikan landasan bermakna di dalam memulihkan UMNO.

"Pemilihan kepimpinan parti di semua peringkat adalah isyarat jelas yang sedang dinanti oleh warga UMNO serta bangsa Melayu seluruh negara. Apa juga keputusan yang bakal dicapai mencerminkan kesungguhan dan keikhlasan UMNO di dalam memurnikan semula wajah dan jiwanya," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

BACA: UMNO perlukan 'penawar' - Ku Li

BACA:
UMNO kekal relevan? Ini reaksi calon Ketua Pemuda UMNO

Jelasnya yang juga Calon Ketua Pemuda UMNO Bahagian Batu, perwakilan parti harus memilih barisan kepimpinan baharu yang mampu membawa pembaharuan dan pengukuhan agenda perjuangan.

Tegasnya, ia juga perlu menepati harapan generasi muda pewaris perjuangan serta mampu dalam merekayasa semula UMNO sebagai satu wadah perjuangan umat Islam, bumiputera dan bangsa Malaysia keseluruhannya.

"Tidak dapat tidak, merekayasa mesti melibatkan perubahan besar. Perubahan bukan semestinya pada individu tetapi terpenting ialah pada dasar, organisasi, strategi dan modus operandi parti.

"UMNO sebagai parti terbesar di parlimen, kita mesti kekal berintegriti dan berwibawa serat menjadi pembangkang yang berani, tegas dan tegar membela Islam, Bumiputera, Kedaulatan Raja-Raja, perlembagaan dan keluhuran undang-undang.

"Sebagai sebuah institusi yang sudah berjasa selama 72 tahun, tiada yang cela mengenai dasar penubuhannya. UMNO tetap releven dulu, kini dan selamanya. UMNO perlu bangkit semula," ujarnya.