Gabungan Parti Sarawak (GPS) akan terus memastikan agenda mendapatkan hak negeri itu, seperti mana termaktub di bawah Perjanjian Malaysia 1963, terus menjadi keutamaan, kata Pengerusinya, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.

Ketua Menteri Sarawak itu berkata, mereka tidak mempunyai masalah untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak yang memegang Kerajaan Persekutuan, selagi mana hak Sarawak terus dihormati.

“Kita mempunyai sembilan tonggak yang harus kita pertahankan, dalam usaha untuk mempertahankan hak orang Sarawak dan membangunkan Sarawak sebagai negeri yang maju dalam Malaysia,” katanya ketika menyampaikan amanat sempena pelancaran GPS di Kuching, malam ini.


Gabungan itu selepas empat parti tonggak di Sarawak iaitu Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS), dan Parti Demokratik Progresif (SDP) bertindak keluar dari Barisan Nasional, dan menubuhkan dari pakatan baharu.

Berucap lanjut Abang Johari berkata, GPS akan berpegang teguh kepada sembilan tonggak penubuhannya, iaitu:- mendokong Perlembagaan Persekutuan dan negeri; menghormati peruntukan undang-undang sedia ada; mementingkan hak kepentingan Sarawak; serta membangunkan negeri demi kesejahteraan orang Sarawak.


Selain itu ia turut menggariskan usaha membudayakan politik yang berintegriti dan patriotik; memperkasakan ekonomi Sarawak; memupuk perpaduan dan keamanan; membina kecemerlangan generasi muda Sarawak; dan mempertahankan hak, budaya, dan sumber asli negeri itu.

Berucap lanjut, Abang Jo turut menzahirkan iltizam untuk meneruskan legasi Ketua Menteri sebelum ini iaitu Arwah Tan Sri Adenan Satem.

“Sayangnya Tok Nan pergi lebih awal, tetapi semangat dia masih ada. Dan rakan rakan (dalam kepimpinan) terus memberikan saya keyakinan untuk memimpin Sarawak berasaskan semangat dan aspirasi Tok Nan,” katanya lagi.